Gedwongen opname

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Anoniempje95
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gedwongen opname

#1 , 31 mei 2024 02:50

Beste forumleden

Mijn vriendin is vandaag na een poging gedwongen opgenomen in een EPSI. Hoewel het ernstig is en het zeer belangrijk is dat ze de juiste begeleiding krijgt, vind ik persoonlijk de setting binnen deze EPSI zeer drastisch. Ik ken mijn vriendin na ettelijke jaren al zeer goed en ik betwijfel dat deze setting de juiste oplossing is voor haar.

Na heel wat surfen op het web, en navraag te doen bij enkele personen, krijg ik heel wat tegenstrijdige informatie over de gang van zaken en termijnen van deze gedwongen opname. Daarom zit ik momenteel met heel wat vragen waaronder bijvoorbeeld de volgende:

De huidige situatie is nu dat ze sinds 2u geleden van spoed naar de EPSI is gebracht.
  • Wat gaat er nu verder gebeuren?
  • Hoe lang zal zij daar moeten blijven?
  • Ik lees iets over 10 dagen. Is dit een minimum, maximum, gemiddelde?
  • Kan dit eventueel sneller stoppen?
  • Wie kan ik contacteren om dit sneller te laten gebeuren?
  • Nemen we best een advocaat?
  • Welke stappen dien ik momenteel best te ondernemen?
Het is momenteel allemaal zeer veel voor mij dus hopelijk kan er iemand wat toelichting geven.

Alvast bedankt!

Franciscus

#2 , 31 mei 2024 10:49

Is het effectief een gedwongen opname via rechtbank of parket ( politie) of vrijwillig?
Maar na overleg met ziekenhuis opgenomen?

Anoniempje95
Topic Starter

#3 , 31 mei 2024 11:03

Is het effectief een gedwongen opname via rechtbank of parket ( politie) of vrijwillig?
Maar na overleg met ziekenhuis opgenomen?
Betreft effectief een gedwongen opname via parket naar aanleiding van een bezoek op spoed. De arts op spoed heeft de procedure opgestart.

Reclame

Franciscus

#4 , 31 mei 2024 19:43

Hier een goede uitleg

https://www.vlaanderen.be/gedwongen-opn ... collocatie
Is inderdaad voor persoon en familie en omgeving een ingrijpende zaak die zeer emotioneel kan zijn.
Maar kan voor persoon zelf wel noodzakelijk zijn.

Een time-out kan daarom van kort tot lang zijn hangt af van het waarom en hoe de persoon zich voelt.

Terug naar “Stel een vraag”