Volgens mij heb ik nog steeds gelijk in mijn bewering dat de IVT kan wijzigen als je verhuurt.
Uit de overheidssite
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... eit-voor-0 :
Daar staat in en ik citeer:
"Welke belastingen moet je betalen als je je woning voor privégebruik verhuurt?
Je verhuurt je tweede verblijf voor privégebruik. De huurder gebruikt je woning dus uitsluitend voor privédoeleinden. Huurinkomsten worden doorgaans niet belast, tenzij het om een gemeubileerde woning gaat.
Op je belastingaangifte vermeld je enkel het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van je woning...
Welke belastingen moet je betalen op je verhuurde woning?
Op je belastingaangifte vermeld je het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van je tweede verblijf. Op basis daarvan zal de fiscus je op twee verschillende manieren belasten:
Via de onroerende voorheffing, die je eenmaal per jaar moet betalen. Het te betalen bedrag is een percentage van het kadastraal inkomen van je tweede verblijf. Dat percentage wordt verhoogd met de opcentiemen van de gemeente, provincie en agglomeratie.
Via de belastingaangifte, de belastbare inkomsten van onroerende goederen worden bij je andere inkomsten opgeteld en belast tegen het progressieve tarief, m.a.w. het tarief van de hoogste schijf (maximumschijf van 50 %).
Voor de berekening van je belastbare inkomsten van onroerende goederen wordt gekeken naar het geïndexeerd kadastraal inkomen, verhoogd met 40 %.
Conclusie:
De fiscus zal op
2 verschillende manieren belasten en vermeld oa?
hier ook de belasting in de personenbelasting op basis van het KI. Dus invloed op IVT.
Er staat 1 raar zinnetje in:
"Huurinkomsten worden doorgaans
niet belast, tenzij het om een gemeubileerde woning gaat."
Die zin, nl. "huurinkomsten worden niet belast", kom je wel meer tegen op internet.
Misschien trekken jullie daaruit de conclusie dat er geen invloed is op de IVT...?
Maar hiermee willen ze volgens mij alleen zeggen,
dat het bedrag van de huishuur (lees: de huurinkomsten) niet belast worden. Wat dus correct is, want de belasting gebeurt enkel op basis van het KI, niet de feitelijke huurinkomsten dus.
ChatGtp vat het trouwens mooi samen (ja, ik weet dat daar ook onzin kan uitkomen):
"Ongemeubelde verhuur:
Bij ongemeubelde verhuur genereer je onroerende inkomsten. Deze worden progressief belast in de personenbelasting.
Voor privéverhuur aan particulieren die het vastgoed voor privédoeleinden gebruiken, word je belast op basis van het geïndexeerde kadastrale inkomen (indexatiecoëfficiënt aanslagjaar 2023 = 1,9084), verhoogd met 40%1.
Je wordt dus niet belast op de werkelijke jaarlijkse huurinkomsten1.
Gemeubelde verhuur:
Gemeubelde verhuur leidt tot twee soorten inkomsten:
Roerende inkomsten: Dit betreft de verhuur van meubilair en wordt afzonderlijk belast tegen een tarief van 30% in de personenbelasting.
Onroerende inkomsten: Dit wordt progressief belast op basis van het kadastraal inkomen (zoals bij ongemeubelde verhuur)."
ChatGtp zegt dus inderdaad terecht: Je wordt niet belast op de huurinkomsten bij ongemeubelde verhuur (maar dus wel op het KI).
Maw: toch invloed/belasting via KI op de IVT.
Uit:
https://advo-recht.be/kennisbank/huurre ... inkomsten/
Algemeen
Wie in België vastgoed verhuurt of verpacht, ontvangt hiervoor een onroerend inkomen dat in de personenbelasting mee belastbaar wordt. De belastbare huurinkomsten worden samengevoegd met de andere belastbare inkomsten en worden belast tegen het progressief tarief.
Hoeveel het onroerend inkomen van de huur bedraagt, hangt af van de hoedanigheid van de huurder en de bestemming van de huur. Zo is er een verschil of de huurder al dan niet een natuurlijke persoon of rechtspersoon uitmaakt en het pand uitsluitend privé of ook beroepsmatig wordt gehuurd.
Verhuur aan particulieren bestemd voor privégebruik
De meest voordelige situatie voor een particuliere verhuurder is de verhuur aan een natuurlijke persoon die de woning of het appartement uitsluitend voor privégebruik bestemt. In dat geval wordt de verhuurder immers belast op het geïndexeerde kadastraal inkomen, verhoogd met 40 procent.
Tot slot wil er ook nog eens een simulatie bijvoegen:
Zie en probeer:
https://www.kbc.be/particulieren/nl/bel ... anner.html
Ik vul voor
code 1106 (=Gebouwde onr. goederen verhuurd aan particulieren of niet verhuurd) en 2106 telkens de helft van het KI (bv. 1000 euro/2)in (dus niet ! de eigenlijke huurinkomsten):
het resultaat:
AANSLAGJAAR 2023 - INKOMSTEN VAN 2022 (Versie : O23.1.0)
Gemeente : 2220 HEIST-OP-DEN-BERG Geboortedatum : Aangever : 01/01/1999 - Partner : 01/01/2000Gemeentebelasting : 7,50 % Datum berekening : 12/4/2024
Ingevulde rubrieken : Gehuwd
VA10,00VA20,00VA30,00VA40,000,000,000,000,00
1002 11106 500,002106 500,00
Bedrag door u te betalen 0,00
VAK III INKOMSTEN VAN ONROERENDE GOEDEREN
Indexatiecoëfficiënt 1,9084Berekening voor de aangever K.I. Gebouwen (K.I. index + 40 %) 1106500,001.335,60 ______________Netto onroerend inkomen 1.335,60Vol tarief 1.335,60 -0,00 =1.335,60
Berekening voor de partner K.I. Gebouwen (K.I. index + 40 %) 2106500,001.335,60 ______________Netto onroerend inkomen 1.335,60Vol tarief 1.335,60 -0,00 =1.335,60____________________________________________________________________________________________________VASTSTELLING NETTO-BEDRIJFSINKOMSTEN
aangeverpartner ____________________________ Totaal bedrijfsinkomsten 0,000,00 ____________________________ Netto-bedrijfsinkomsten 0,000,00____________________________________________________________________________________________________AFTREKBARE BESTEDINGEN - BELASTBAAR INKOMEN
aangeverpartnerOnroerende inkomsten 1.335,601.335,60Roerende inkomsten 0,000,00Gez. belastbare diverse inkomsten 0,000,00Totaal bedrijfsinkomsten 0,000,00 ____________________________Totaal van de inkomsten 1.335,601.335,60BEDRAGEN AFTREKBAAR VAN HET NETTO-INKOMEN ____________________________Belastbaar inkomen 1.335,601.335,60Gezamenlijk belastbaar inkomen gezin 2.671,20____________________________________________________________________________________________________BEREKENING VERSCHULDIGDE BELASTING
aangeverpartnerBelastbaar inkomen 1.335,601.335,6
Conclusie: het belastbaar inkomen wijzigt en dus KAN de IVT wijzigen (als je in totaal boven de vrijgestelde bedragen zit, door bv. andere inkomsten of die van je partner).
Nog even citeren uit mijn mailconversatie met de FOD Handicap:
"Stel dat we een huis erven en we verhuren dit aan een
particulier. KI van dat huis zou niet geindexeerd 1570 euro zijn. Als ik een belastingaangifte simuleer komt dit ongeveer overeen met 4000 euro inkomsten op de berekening.
Heeft dit verhuren een invloed op de hoogte van de IVT en IT ? En zo ja: hoeveel ? "
De FOD antwoord:
"
wanneer u een woning verhuurt moet u dit vermelden in uw belastingaangifte en wordt het geïndexeerd kadastraal inkomen toegevoegd aan uw belastbare inkomsten. Dit telt dan inderdaad mee als belastbaar inkomen (1/2 voor u en 1/2 voor uw echtgenote als u beide eigenaar bent).
Op de inkomsten van u zal dit KI geen invloed hebben op de berekening als dit onder de vrijstellingsgrens van 5180,02 euro blijft.
Voor uw echtgenote wordt van het bedrag van het KI meegerekend onder andere inkomsten.
De tegemoetkoming zal dan dalen."
Om het nog eens samen te vatten: ik DENK dat de forumleden zich vergissen in het volgende:
zie:
https://www.devastgoedgids.be/vastgoed- ... articulier
Daar staat ook:
"Particulier
Betaal ik belasting op mijn huurinkomsten als een particulier mijn huis huurt?
We kunnen u meteen geruststellen: het antwoord is
nee. Als de huurders uw woning louter privé gebruiken, betaalt
u gewoon jaarlijks belasting op het kadastraal inkomen (KI) van uw vastgoed.
Als de huurder uw vastgoed beroepsmatig gebruikt, wordt u wel op de werkelijke huuropbrengst belast."
Om Leen te beantwoorden: zij zegt:
"Komt misschien niet vaak voor bij IVT, maar het zou mij curieus lijken dat deze werkelijke inkomsten geen invloed hebben op een uitkering en een fictief KI wel."
Het kan dus curieus zijn, maar het is wel degelijk zo.
Om Marcus te beantwoorden: hij zegt:
"Voor IVT en IT geldt het principe dat er geen rekening wordt gehouden met huuropbrengsten uit privé-huur. Enkel indien het goed bedrijfsmatig zou verhuurd worden, zal de huuropbrengst als belastbaar inkomen aangerekend worden."
Het klopt dat er geen rekening wordt gehouden met de 'eigenlijke' huuropbrengsten:
hij heeft dus gelijk.
MAAR via het KI, verhoogt het belastbaar inkomen wel en kan de IVT dus wijzigen.
Merk op dat de vraag van de TS was: "Kan ik een appartement aankopen en verhuren zonder enig verlies/vermindering van inkomsten?"
Conclusie: Het antwoord is JA. Niet via de huurinkomsten, maar wel via het KI kan de IVT wijzigen.