Chauffage vakantiewoning

Jeroen Creylman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Chauffage vakantiewoning

#1 , 13 feb 2024 01:32

Beste

Wij huren dit weekend een vakantiewoning met verwarmd zwembad.
De eigenaar laat de maandag ervoor weten dat de verwarming niet zal werken.
De eigenaar biedt geen oplossing.
Enkel annulering of leven met de ongemakken.
We hebben dit weekend natuurlijk ook activiteiten vastgelegd in de buurt van de vakantiewoning.
Wat zijn de verplichtingen van de verhuurder?
Op welke garanties en compensaties kunnen we beroepen?

Thomas_A
Berichten: 2958
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2024 07:30

Is er geen verwarming in de woning of voor het zwembad?

Als de verwarming het inderdaad onverwacht heeft laten afweten, lijkt dat me overmacht. Ik zou niet weten welke andere oplossing de eigenaar kan aanbieden, behalve annuleren en terugbetalen.

Stel dat enkel het zwembad niet verwarmd is, kan je beslissen hoe belangrijk dat voor jullie is en een prijsvermindering vragen.

Jeroen Creylman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2024 16:27

De eigenaar weet reeds 2 weken dat de chauffage van de woning defect is.
Deze verwarmt eveneens het zwembad.
Dat laatste is niet meteen een probleem. We kunnen best een weekendje zonder zwembad...
We zitten vooral met een wrang gevoel, omdat de eigenaar dit gisterenavond via mail liet weten.
De opties volgens de eigenaar waren:
-we komen toch en doen een trui aan
-wij annuleren

Bij de 2de optie zijn we ons voorschot dus kwijt.
Daarnaast hebben we voor dit weekend enkele activiteiten gereserveerd. De voorschotten voor deze activiteiten werden reeds overgeschreven twv 750euro

Als we dit niet willen verliezen, moeten we lastminute in dezelfde regio boeken.
Zo verliezen we het voorschot van het oorspronkelijke huis + de meerkost van een duurder nieuw huis.

Lijkt me niet hoe het hoort

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2958
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2024 19:10

Nee, dat is natuurlijk niet hoe het hoort.

Overmacht is als de verwarming last minute is stukgegaan en het niet meer lukt tijdig een hersteller te vinden.

Zelfs dan heb je recht om je voorschot terug te krijgen. Andere reserveringen die je al gemaakt hebt of een duurdere woning niet.

Heb je rechtstreeks geboekt of via een organisatie of boekingsplatform die wat druk kan zetten?

Jeroen Creylman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2024 05:13

En korte verwijzing naar dit gesprek was voldoende om onze gelden terug te krijgen.
Bedankt voor de moeite!

Terug naar “Huren”