Mijn vriend is opzoek naar een nieuwe huurwoning. Zelf heb ik mijn eigen woning (waar mijn ouders verblijven). Ik schipper tussen mijn en zijn woning. We zijn samen naar een ideaal appartement gaan kijken, bij de motivatiebrief hebben we beide onze loonfiches doorgestuurd komen als goede kandidaten naar voren. We zijn transparant geweest t.o.v het immobiliënkantoor en hebben de situatie uitgelegd. Dat ik niet mee op het huurcontact wil staan wegens mijn domicilie. Maar dat ik wel mee bijdraag in de kosten, dit de nutsvoorzieningen en niet de huur. Dit kan mijn vriend alleen perfect alleen betalen.
In eerste instantie leek dit geen probleem voor het immobiliënkantoor maar nu stellen ze zich vragen over de situatie, deze heb ik telefonisch beantwoord. Volgens het immobiliënkantoor kan ik mee het huurcontact tekenen zonder mijn domicilie te veranderen, klopt dit?
Na zelf wat opzoekingswerk gedaan te hebben lijkt me dit toch riskant. Het huurcontact moet geregistreerd worden bij het FOD, waardoor ik als medehuurder 2de verblijfstaksen moet betalen.
Ik begrijp dat het immokantoor opzoek is naar financieel betrouwbare huurders en voorzichtig zijn. Is er een mogelijkheid om hen te overtuigen? Dit in de vorm van een borg of andere zaken?
Alvast bedankt.