Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.
alvast bedankt voor het advies!!Uw verhuurder kan de huurindex enkel met 3 maanden terugwerkende kracht vanaf kennisname door u van zijn mededeling vragen.
Art. 6 huurwetgeving:
Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Deze kennisname wordt geregeld door art 53bis ger. W.
Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.
De indexcijfers die u gebruikt zijn correct. Uw verhuurder heeft vermoedelijk een kleine fout gemaakt, gelet op de correcte berekening in de voorgaand jaren.
Tussen haakjes, aangezien de gezondheidsindex in juni met 1.10% is gedaald heeft u het recht om aan uw verhuurder te vragen vanaf juli 2009 deze daling in mindering te brengen op uw huur.
Ik antwoord enkel op uw laatste vraag, dat zal wel duidelijker zijn.Ik heb toch nog een vraagje hieromtrent:
............/............
Mijn eigen verhuurder doet het nog sterker: mijn contract is ingegaan op 1/2/13 (getekend januari 2013). Pas nu (voor november 2016) wil hij gaan indexeren. Op Augustus, september en oktober 2016 heeft hij nog recht op indexering (met 3 maanden terugwerkende kracht). In diezelfde brief zegt hij de volgende keer wil gaan indexeren in februari 2017. Dat kan toch niet zomaar ?
Graag uw toelichting hieromtrent. Alvast bedankt.
Tom
Hij mag zelfs in januari 2017 indexeren, is de datum van ondertekening van het contract die telt, met de gezondheidsindex van december 2016.Mijn eigen verhuurder doet het nog sterker: mijn contract is ingegaan op 1/2/13 (getekend januari 2013). Pas nu (voor november 2016) wil hij gaan indexeren. Op Augustus, september en oktober 2016 heeft hij nog recht op indexering (met 3 maanden terugwerkende kracht). In diezelfde brief zegt hij de volgende keer wil gaan indexeren in februari 2017. Dat kan toch niet zomaar ?
De indexatie van november 2016 is deze van februari 2016, hij mag in februari 2017 terug indexeren."De huur mag slechts geïndexeerd worden op de verjaardag van de overeenkomst" In mijn geval kan dat dus in februari , maar de eigenaar kiest er pas voor om dit te doen in November.
Hij mag ook slechts 1x per jaar indexeren.
Je zou dus kunnen stellen dat, aangezien hij de laatste keer heeft geindexeerd in November 2016 (met 3 maanden terugwerkende kracht) de eerstvolgende mogelijkheid tot indexering dan pas November 2017 (met 3 maanden terugwerkende kracht) wordt ? Want indexeren mag maar 1 x per jaar... ?
Waar zit ik hier fout in mijn denkwijze ?