Schulderkentenis

Soleilke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulderkentenis

#1 , 27 dec 2023 14:42

Ik ben al 10j wettelijk samenwonend. Samen met mijn partner kochten we een te renoveren woning. Zijn moeder heeft hem een handgift gedaan. Mijn partner wil nu een document opstellen waar in staat dat deze handgift terug naar hem gaat bij verkoop van het huis.
Bedenkingen: handgift is geen lening? Lening tussen particulieren wordt in een schulderkentenis gegoten. De handgift is van zijn moeder naar hem, waar pas ik dan in dit plaatje? Ondertussen hebben we 2 kinderen. Wat zijn mijn rechten bij verkoop inzake deze handgift?

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2023 16:10

Het document dat hij wil opstellen gaat niet over de handgift van zijn moeder, maar over de ongelijke inbreng doordat hij dit bedrag extra geïnvesteerd heeft in de woning.

basejumper

#3 , 27 dec 2023 22:04

Beste

Betreft een gift tussen de moeder van uw partner en uw partner. U bent geen betrokken partij in deze transactie en u hoeft dan ook niets op te stellen of te tekenen. Het volstaat dat hij de bewijzen van de gift (eventueel schrijven en rekening uittreksel) goed bewaard. Ingeval van stopzetting relatie en verkoop woning kan hij dan de gift vooraf nemen van verkoopsom en rest wordt gedeeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”