#1 , 17 dec 2023 11:50
Ik heb onlangs de beslissing genomen een nieuwbouwwoning te kopen, redelijk duur al, maar als dit voor het einde van het jaar gebeurde, was het nog met een btw stelsel van 6%, zoniet aan 21% btw. Dus dit is allemaal heel snel moeten gaan, de compromis is al getekend, zowel verkoper als ik hebben deze ondertekend dat ik het koop aan 6% btw. Volgende week wordt de akte getekend in principe. Maar de notaris heeft me laten weten dat ik toch 21% btw moet betalen nadat hij me afgelopen week pas vroeg of ik nog eigendommen had. Dit is mijn enige echte woning, maar ik ben wel mede eigenaar van een huis, samen met mijn broer en zus, dat mijn mama als schenking had laten doorgaan bij de notaris 7 j geleden vlak voor haar overlijden. Dus geen erfenis, maar schenking en dit maakt dat ik in het 21% btw stelsel val. Mijn moeder had dit geregeld bij de notaris, dus ik was zelf niet op de hoogte van hoe dat was gebeurd of vastgelegd. Maar als de notaris zijn opzoekwerk gedaan had voor dat ik de compromis tekende, hadden we eerder geweten dat ik in 21% btw stelsel viel en had ik het huis niet gekocht omdat het te duur werd. Dus nu in de 21% btw moet ik €57000 extra betalen. Wat moet ik hiermee nu doen? Is dit fout van de notaris? Kan dit worden opgelost?