opschortende voorwaarde lening verlopen en geen lening gekregen

nw817
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opschortende voorwaarde lening verlopen en geen lening gekregen

#1 , 06 nov 2023 12:09

Hallo,

ik zit met een probleem. Ik heb een woning gekocht met opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening binnen 4 weken.
Nu is de opschortende voorwaarde van de lening verlopen en ik heb van meerdere banken geen lening verkregen.
Ik wacht nog op antwoord van 2 banken.

Wat gebeurt er als ik geen lening krijgen en de verkoop dus moet doorgaan/afgedwongen worden? Ik kan de woning niet betalen.

Even vermelden dat ik alvorens een bod te doen langs geweest ben bij de immotheker alsook axa, mijn vaste bank, die me informeerde dat obv mijn inkomen ik een lening voor een bepaald bedrag zou kunnen krijgen. Dus dit was niet zonder nadenken. En de immotheker verzekerde me ook dat ze dit binnen 2 weken kon afhandelen.

Thomas_A

#2 , 06 nov 2023 21:17

Als u nog steeds overtuigd bent van de woning en uw leencapaciteit: verder zoeken. U heeft nog 3 maanden. Er zijn minstens een tiental (middelgrote) Belgische banken die hypothecaire leningen aanbieden.

Wat zeggen uw bank en de immotheker nu dan nu puntje bij paaltje komt?

Zoniet: (laten) onderhandelen over een schadevergoeding die lager is dan de standaard 10%. Hopen dat de verkoper voor “beter één vogel in de hand” kiest en zo snel mogelijk verder wil met een verkoop aan iemand anders.

Lanox

#3 , 07 nov 2023 00:09

Hoe is die opschortende voorwaarde beschreven? Zoals u het in uw openingspost beschrijft lijkt ze van kracht te zijn tenzij u binnen 4 weken een lening krijgt. Dat is iets heel anders dan een opschortende voorwaarde die u moet inroepen indien u geen lening krijgt (wat gebruikelijk is).
En indien het toch de laatste variant is, waarom heeft u die voorwaarde niet ingeroepen?

Reclame

nw817
Topic Starter

#4 , 07 nov 2023 04:20

- Wat zeggen uw bank en de immotheker nu dan nu puntje bij paaltje komt?

alle andere banken hebben alvast de simulatie afgewezen of een hogere rentevoet waar ik nog minder kan lenen. de immotheker heeft een minder strenge bank, dus daar is nog een aanvraag lopenede. blijkbaar kom ik ook in aanmerking voor het vlaamse woningfonds dus daar asap een procedure voor opstarten

- En indien het toch de laatste variant is, waarom heeft u die voorwaarde niet ingeroepen?

de verkopers wilden daar een termijn van een maand op, ik had informeel OK gekregen van 3 banken en immotheker. maar pas na 4 weken kwamen ze allemaal met negatief advies, behalve immotheker die nog steeds met vertraging zit

Lanox

#5 , 07 nov 2023 16:38

- En indien het toch de laatste variant is, waarom heeft u die voorwaarde niet ingeroepen?

de verkopers wilden daar een termijn van een maand op, ik had informeel OK gekregen van 3 banken en immotheker. maar pas na 4 weken kwamen ze allemaal met negatief advies, behalve immotheker die nog steeds met vertraging zit
4 weken valt binnen die termijn van één maand. Vijgen na Pasen, maar op dat moment had u uw notaris aan het werk moeten zetten om ofwel te onderhandelen over het verlengen van die termijn, ofwel de opschortende voorwaarde te laten uitoefenen en het contract nietig te laten verklaren. Veel opties blijven er voor u op dit moment niet meer over: ofwel krijg je toch nog de lening bij de immotheker, ofwel vind je een andere manier van financiering (meestal geen realistische optie), ofwel moet je op de goodwill van de tegenpartij rekenen wat waarschijnlijk ook wel wat gaat kosten.

U neemt best zo snel mogelijk contact op met uw notaris om dit allemaal te bespreken. Hij is de best geplaatste persoon om u hierin bij te staan en te kijken hoe realistisch elk van de opties is.

bosprocureur

#6 , 07 nov 2023 18:13

Misschien toch beter om het vanuit het oogpunt van de verkoper te bekijken?

Los van alle groot gelijk dat hij heeft, blokkeert een betwisting hem voor lange tijd, en een pak kosten.

Als hij wenst te verkopen aan iemand anders, heeft hij er alle belang bij zijn pand vrij te hebben voor verkoop. In zijn plaats zou ik maar al te blij zijn als TS, de in gebreke blijvende koper, mits een te onderhandelen vergoeding aan de verkoper afziet van de hele koop.

Terug naar “Kopen”