In de Belgische wetgeving is een rotonde een andere, aparte weg onderscheiden van die er op uit komen, en vervalt een plaatselijke snelheidsbeperking dus ... "na het kruispunt" ermee
Maar een rotonde als geheel is hier ook geen "rond kruispunt" (zoals in NL)
Al doet men bij steeds meer (voornamelijk op uit NL overgewaaide turbo-)rotondes wel alsof, oa door niet conforme signalisatie ...
Dit is iets waar "men" in Brussel niet over nagedacht heeft bij het aanpassen van de bepaling tot waar een verbodsbord C43 / snelheidsbeperking geldt : vroeger "tot", nu "tot en met" het volgende kruispunt.
Maar waar is, en waar eindigt het kruispunt met een rotonde ...
Als je gaat combineren met wat volgens het Hof van Cassatie een kruispunt zou zijn (de overlapping van de verlengde randen van de wegen die er op uitkomen) ga je héél rare toestanden tegenkomen ifv de verschillende toegelaten snelheden op de wegen die er op uit komen.
Als we dat hier doen, is eenzelfde deel zowel 50 als 70 (de snelheid op de N72 Heusden-Zonhoven) ...
Zelfs als je niet de moeilijkste rechter treft, en die stelt dat de snelheidsbeperking vervalt eens je op de rotonde rijdt, of eens je aan de volgende afslag komt, dan mag je daar zonder borden ≤50 buiten een bebouwde kom ineens 70, en MOET je speed-pedelec op fietspad ...
Tip: Neem het fietspad ...