Uitleg in het PV: OP 01/10/2023 OMSTREEKS 12.01 UUR ZIJN WIJ BELAST VERKEERSTOEZICHT. VAN ONZE BESTUURLIJKE OVERHEID HEBBEN WIJ DE OPDRACHT GEKREGEN ONS SPECIFIEK TOE TE LEGGEN OP HET FIETSEN OP DE STADSVESTEN OP EEN ZONDAG. HET FIETSEN OP DE STADSVESTEN IS VAN MAANDAG TOT EN MET ZATERDAG TOEGELATEN, DOCH IS DIT OP ZONDAG VERBODEN. DIT VERBOD WORDT AANGEDUID DOOR VERKEERSBORDEN C3 MET ALS ONDERBORD 'UITGEZONDERD FIETSERS VAN MAANDAG T.E.M. ZATERDAG' DEWELKE OP ELKE TOEGANGSWEG NAAR DE STADSVESTEN DUIDELIJK ZICHTBAAR EN REGLEMENTAIR WERDEN GEPLAATST. WIJ STAAN MET ONS DISPOSITIEF OPGESTELD OP DE VESTEN TUSSEN DE MECHELSESTRAAT EN RIVIER DE NETE TE 2500 LIER. ER RIJDT ONS EEN FIETSER TEGEMOET OP DE STADSVESTEN. WIJ INTERCEPTEREN DE FIETSER EN IDENTIFICEREN DEZE. WIJ BRENGEN HEM IN KENNIS VAN ZIJN OVERTREDING.
De borden die daar zijn geplaatst zien er als volgt uit:
In dienstorder MOW/AWV/2015/14 van het Agentschap Wegen en Verkeer staat het volgende geschreven:
Ik ben de borden gaan meten. Het zonebord met betrekking tot de fietszone staat op slechts 35 mm verwijderd van het onderbord "uitgezonderd fietsers". Dit is al niet in lijn met wat in bovenstaand dienstorder wordt omschreven, daar spreekt men over 70 mm. Daarnaast is de afstand tussen het bord C3 en het onderbord ook groter dan 30 mm, wederom niet in lijn met wat bovenaan wordt omschreven. Bij andere palen waar het verbod wordt getoond plakt het onderbord zelfs tegen het zonebord, er zijn namelijk veel palen opgesteld op verschillende plaatsen.Art 4.4. Afstand tussen de borden
Binnen een opstelling bedraagt de tussenafstand tussen de borden steeds 30 mm. Dit geldt voor 2 borden onderling en voor een bord met een onderbord.
De tussenafstand tussen een onderbord en een ander verkeersbord bedraagt 70 mm. Deze is groter dan bij de andere borden omdat hierdoor duidelijker naar voor komt dat het onderbord hoort bij het bord dat er boven is aangebracht en niet bij het bord er onder.
Maak ik hier enige kans om dit bij een rechtbank te winnen? Of zie ik het verkeerd?
Ik weet dat het allemaal muggenzifterij is en ik heb dan ook geen boodschap aan hoe belachelijk dit allemaal klinkt, enkel inhoudelijk en juridisch advies dus graag.
Wie absurde regels zo streng handhaaft vraagt wat mij betreft om absurde reacties.
Alvast bedankt voor het advies en uw tijd.