Hoe moet het precies gebeuren?
Wat googelen bracht mij op de volgende link:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=5768
Hierin staat echter:
De 'wilsverklaring euthanasie' slaat alleen op 'een situatie van een onomkeerbaar coma'. In alle andere situaties - dementie, verlies van communicatiemogelijkheden, omkeerbaar coma - is de verklaring waardeloos
Er zou toch ook een andere wilsverklaring mogelijk zijn, niet enkel van toepassing bij een onomkeerbaar coma? cfr. het gekende voorbeeld Hugo Claus.
Kan iemand mij op een beter spoor zetten?
Ik kan het verkeerd hebben, maar is iemand niet per definitie orgaandonor tenzij hij expliciet een document ondertekent dat hij geen donor wil zijn? In sommige jurisdicties moet je expliciet aangeven orgaandonor te willen worden na je dood, maar ik dacht dat het in België andersom was en je juist een verklaring moet invullen als je GEEN donor wil zijn.Hoe moet het precies gebeuren?
Wat googelen bracht mij op de volgende link:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=5768
Hierin staat echter:
De 'wilsverklaring euthanasie' slaat alleen op 'een situatie van een onomkeerbaar coma'. In alle andere situaties - dementie, verlies van communicatiemogelijkheden, omkeerbaar coma - is de verklaring waardeloos
Er zou toch ook een andere wilsverklaring mogelijk zijn, niet enkel van toepassing bij een onomkeerbaar coma? cfr. het gekende voorbeeld Hugo Claus.
Kan iemand mij op een beter spoor zetten?
Hallo, ga naar je gemeente en vraag info, ikzelf heb formulieren en documenten via de gemeente en wettelijk ingevuld wilsverklaring euthanasie.
Eveneens documenten, voor orgaandonor, en documenten voor waar en hoe je begraven kan worden.
Groeten
Iedereen is donor tenzij men zich verzet bij leven.Ik kan het verkeerd hebben, maar is iemand niet per definitie orgaandonor tenzij hij expliciet een document ondertekent dat hij geen donor wil zijn? In sommige jurisdicties moet je expliciet aangeven orgaandonor te willen worden na je dood, maar ik dacht dat het in België andersom was en je juist een verklaring moet invullen als je GEEN donor wil zijn.
Er wordt inderdaad nog eens toestemming aan de naaste familie gevraagd en dat is eigenlijk heel jammer en misgeschoten.Iedereen is donor tenzij men zich verzet bij leven.Ik kan het verkeerd hebben, maar is iemand niet per definitie orgaandonor tenzij hij expliciet een document ondertekent dat hij geen donor wil zijn? In sommige jurisdicties moet je expliciet aangeven orgaandonor te willen worden na je dood, maar ik dacht dat het in België andersom was en je juist een verklaring moet invullen als je GEEN donor wil zijn.
Tot het zo ver is, dan weigert de medische wereld de wet te volgen, en gaat men het even aan de naaste familie vragen ...
Blijkbaar kan je je (best) uitdrukkelijk als orgaandonor laten registreren bij je gemeentebestuur (uitdrukkelijke wilsbeschikking), je familie wordt dan niet meer voor de keuze gesteld. Via hetzelfde formulier kan je je ook verzetten tegen elke wegneming van organen en weefsels.Eerder dan iedereen per definitie als donor of niet-donor te zien behalve bij verzet, zou men eenvoudigweg een "ja/nee" vraag kunnen formuleren bij inschrijving in het bevolkingsregister van een gemeente waar iemand naartoe verhuist. Zo heeft men van ELKE burger zonder enige verwarring een duidelijke "ja" of "nee". En een simpele ja/nee vraag invullen op het gemeentehuis als je er toch al heen moet voor andere doeleinden, gaat hooguit een minuutje extra tijd vergen. Zo vermijd je alle misverstanden.