getrouwd zijn, maar niet meer samenwonen

Nellie
Topic Starter

getrouwd zijn, maar niet meer samenwonen

#1 , 24 mei 2009 11:32

Beste,

Kan iemand mij helpen met mijn vraag aub?

Mijn man en ik zijn sinds anderhalf jaar uit elkaar na 24 jaar huwelijk.
Op dit moment leef ik in ons huis en hij woont bij zijn nieuwe vriendin. We zijn nog steeds getrouwd.
Mijn vraag is of dit wettelijk mag, getrouwd blijven maar toch niet samenwonen. Als het niet moet willen we (nog) niet scheiden. Kan dit en mag dit zo blijven?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met deze vraag.
Bedankt,
Nellie[/i]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 24 mei 2009 11:40

HOOFDSTUK VI. - WEDERZIJDSE RECHTEN EN VERPLICHTINGEN VAN ECHTGENOTEN.

Art. 212. <W> De rechten, verplichtingen en bevoegdheden van de echtgenoten worden geregeld door de bepalingen van dit hoofdstuk, die van toepassing zijn door het enkele feit van het huwelijk.
Zij worden bovendien geregeld door de bepalingen betreffende het wettelijk stelsel of door die van hun huwelijkscontract, welke niet mogen afwijken van de bepalingen van dit hoofdstuk.
Het huwelijk wijzigt de handelingsbekwaamheid van de echtgenoten niet, behoudens bij toepassing van artikel 476.

Art. 213. <W> Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.
Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar: overweeg misschien een scheiding van tafel en bed.
HOOFDSTUK V. - SCHEIDING VAN TAFEL EN BED.

Art. 308. <W> Na uitspraak van de scheiding van tafel en bed blijft de plicht van hulp bestaan.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

jannemanenvrienden

#3 , 25 mei 2009 11:44

Bartie,
Kunt ge niet wat meer specifieren wat betreft : scheiding van tafel en bed:
Iemand binnen mijn familie kring zit met dezelfde vraag.....
Waarom zeg je..nooit gedacht !?
Zijn er nadelen aan en zoja , dewelke.
Mensen zijn ook al een hele tijd getrouwd geweest, nu is het een ware hel, maar wensen niet al hun geld aan advocaten te hangen...
Kunnen toch ook nog een tijdje , hemel op aarde hebben e, een mens is niet hier om te blijven lijden, leven is meer dan dat !!
dank jan

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 26 mei 2009 19:21

De scheiding van tafel en bed heeft de volgende gevolgen:
* De plicht tot samenwonen vervalt.
* De goederen worden gescheiden.
* De belastingen worden op dezelfde manier ingevorderd als bij de echtscheiding.

Zo'n situatie biedt een oplossing voor echtparen die feitelijk willen scheiden, maar die om principiële, praktische of persoonlijke redenen geen echtscheiding wensen.

De laatste jaren komt deze procedure nog heel weinig voor maar ze bestaat nog.

Terug naar “Echtscheiding”