Als er al iemand fout is, wie denkt u dan ? En wie zal de koper vergoeden (tenzij u hem toeliet zelf de schade al te herstellen of minstens te beperken ?
Er is niemand in fout. Niemand heeft een gebrek verborgen of het opzettelijk doen lekken.
De vraag is wie er aansprakelijk is. Volgens de overeenkomst is de koper aansprakelijk voor gekende gebreken en de risico's die daaruit volgen. Als verkoper ben ik alleen aansprakelijk voor (welbepaalde) verborgen gebreken.
De kopers willen dit nu op mijn herstelplicht verhalen omdat de akte nog moet verlijden, maar er valt helemaal geen schade (of oorzaak daarvan) te herstellen die er nog niet was bij de verkoop. Ze doen alsof ik hun heb beloofd dat het lek nooit zou terugkeren, maar zoiets kan uiteraard niemand.
Vergelijk het hiermee:
Je koopt bewust een huis met een raam dat ooit één keer heeft gelekt. De koper zegt dat hij het raam nooit heeft laten herstellen. Je komt op bezoek voor de akte verlijdt en merkt dat het lekt door het raam. Dan ga je toch niet eisen dat de verkoper een nieuw raam voor je betaalt?
Uiteraard heb ik de kopers gezegd dat zij niet moeten wachten tot het verlijden van de akte om iemand te laten langskomen, maar ze reageren niet. Waarschijnlijk al met de advocaat op café...