beste,
ik zal het verhaal proberen kort en bondig te houden:
-we hebben een ondergrondse mazouttank van 5000l waarvan de keuring vervallen was.
-inhoud op dat moment: 1000 l mazout en onderaan 4cm water.
-tot op moment van keuring geen probleem met aanzuiging of water menging. (ervoor ook nooit)
aanzuiging gebeurt op 11 cm hoogte.
-we doen een nieuwe bestelling van 1000 liter en vragen een voorafgaande keuring.
keurder komt in de voormiddag op dag x langs, keurt (ultrasoon en onder vacuum) en keurt goed voor levering (kleine opmerking over versleten draaidop daar gelaten, kijkt ook het water na, staat inderdaad op 4 of 5 cm)
-brander werkt zonder problemen en slaat in de loop van de dag enkele keren aan, eerder beperkt wegens de hoge temperaturen en onze gewoonte om tevreden te zijn met 18-19 graden in de living.
-op de ochtend van de volgende dag staan we op en staat de brander in alarm en is er duidelijk water in het filterglas.
-ik koppel alles los en laat de brander nog enkele keren aanzuigen waarbij ik alles stop van zodra het filterglas vol loopt. we blijven water aanzuigen.
-telefoon naar de keurder om te vragen of hij de aanzuiging verlaagd heeft. dat is niet het geval. (had ik ook niet verwacht)
-Intussen sluiten we de brander binnenshuis aan op een bidon mazout om verder te kunnen.
-dus, we beginnen zelf te zoeken en te meten. we meten meer water, en een stijgend niveau in de tank, op enkele dagen tijd van 38 naar 41 cm inhoud.
-Oorzaak, duidelijk een lek dus, en grondwater dat binnensijpelt. (waardoor er gelukkig geen mazout in de bodem loopt.)
-we zullen de tank dus moeten laten teniet doen en opvullen.
Vraag: kunnen we iets van de te maken kosten terugwinnen via de keuringsdienst? Haast zonder twijfel is dat de oorzaak, hij heeft nog wel een groene keuring voor 5 jaar afgeleverd daags voor het begin van een lek.
Welke stappen moet ik dan ondernemen?
Ter info: We hebben reeds contact met een firma om de tank leeg te maken, reinigen en op te vullen! na nieuwjaar komen ze langs.
alvast bedankt!