Bij mijn vorige werkgever werd gebruik gemaakt van externe software om data van stakeholders (pers, professionele contacten,...) te bewaren.
Je kon die data ook downloaden, wat ik bij voorbereiding van een project en bij het 'spelen met het systeem' 2x onmiddellijk na mekaar gedaan heb. Ik heb buiten dat downloaden er niets mee gedaan. Drie weken later ben ik bij het bedrijf weggegaan door zelf ontslag te nemen. In het systeem staat ook heel duidelijk wie wat wanneer heeft gedownload, dus het is heel zichtbaar.
Omwille van de timing van mijn ontslag en de download, beschuldigt het legal department van mijn vorige werkgever mij nu van het stelen van data en persoonsgegevens. Volgende week krijg ik een brief in de bus met de exacte beschuldiging, maar men heeft mij hier nu al per telefoon van op de hoogte gebracht.
Ik kan op de brief reageren dat ik deze data niet meer heb, de download al 'spelenderwijs met het systeem' heb gedaan en dat de download ook erg zichtbaar was, dus niet als doel had stiekem bepaalde zaken te doen. Waar sta ik juridisch; wat zijn de potentiële gevolgen voor mij en wat zijn mijn rechten? Moet ik zeker bepaalde zaken in de brief opnemen om mezelf veilig te stellen?
Help, please!