Bij het plaatsen van een pergola zijn fouten gemaakt bij ons op het terras en in de tuinberging waar deze tegenaan staat.
Via mijn verzekeraar kon ik een verzekeringsexpert laten langs komen die vaststelde dat bepaalde boutjes te kort zijn waardoor dingen los komen.
De vrederechter oordeelde dat die persoon dit schreef om (de verzekeraar) onder dekking uit te komen).
Ook is deze aangesloten op een bestaande stroomkring zonder aan mijn vrouw de kaart met stroomkringen op getekend (hoe heet dat schema nu weer?) te vragen.
Bovendien hebben wij initieel gevraagd om in de pergola poot twee bijkomende spatwaterdichte stopcontacten te voorzien.
In de garantiehandleiding staat duidelijk dat deze pergola op het electrisch bord op een aparte schakelaar moet worden aangesloten omdat er reeds 8 stroomkringen in zitten, + nu die bijkomende stopcontacten.
Er zijn er geen bijgekomen op dat bord stelde ik vast na thuiskomst van het werk.
Wanneer ik nu bvb zonnepanelen wil plaatsen moet er een herkeuring plaats vinden van de electrische installatie, wat nooit zal lukken in dit geval.
Bij brand zal de verzekering nooit uitbetalen, ik kan alles verliezen wat ik een leven lang heb opgebouwd in dat geval.
Toen ik de technieker vroeg om de aansluiting te doen van onze binnenzonwering op dat electrisch bord zei hij dat hij dat helemaal niet kon, daarvoor moet ik een aparte electricien nemen.
Maar dat staat in geen van de getekende verkoopovereenkomsten.
Toen ik offertes liet maken voor de nieuwe airco stond dat bvb wel bij een installateur in de offerte reeds vermeld, die even terzijde.
Er zijn nog meer klachten over de uitgevoerde werken maar die ga ik hier niet bij betrekken.
Mijn raadspersoon liet dit in procedure voor komen bij de vrederechter maar die had hier helemaal geen oren naar.
De vrederechter in Gent waar mijn raadspersoon (ik probeer genderneutraal te schrijven) doet regelmatig een plaatsbezoek, daar werd bij de zitting ook herhaaldelijk op gewezen maar er was totaal geen reactie daar op.
Ik heb beroep aangetekend en de zaak word nu bekeken bij de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde.
Een gerechtelijke ontegensprekelijke expertise wil mijn raadspersoon niet doen omdat dit onbetaalbaar is. Wel kent deze iemand die een 'onpartijdige' expertise kan doen, daar heeft deze persoon eerder gebruik van gemaakt.
Maar ik las enkele maanden terug dat indien tegenpartij, die bij mij, en ook bij de raadspersoon van mij alle medewerking weigert, niet opdaagt de expertise niet onpartijdig is omdat tegenpartij niet aanwezig was.
Dus ik blijf aandringen op een plaatsbezoek en/of gerechtelijke expertise die onbetwistbaar is.
Hoe kan ik dit bekomen?