Beste
Het volgende doet zich voor. Mijn tante heeft een maand geleden haar man verloren en haar man regelde al de papierzaken. Mijn tante deed in principe niks.
Nu mijn tante is nog bij haar volle verstand, maar ze kan gewoon niet haar papierwinkel zelf regelen. Dus ik help haar daarbij. Ik ben haar neef.
Nu gaat ze regelmatig langs bij haar buur en die helpt haar ook als ze eens iets niet weet of als ik er niet ben. Nu heeft die buur een maatschappelijk werkster gebeld, waarschijnlijk omdat hij het beu was om haar telkens te moeten helpen. En de maatschappelijk werkster is vandaag langs geweest bij mijn tante en deze sprak van eventueel een bewindvoerder aan te stellen.
Nu mijn tante ziet dat absoluut niet zitten, want ze wil zelf over haar financiële middelen kunnen beschikken en oordelen.
Nu had ik gelezen dat een maatschappelijk werker, buur, etc een verzoek van bewindvoerder kan indienen bij een vrederechter.
Nu is mijn vraag heel simpel. Wat kan mijn tante doen om dit te voorkomen? Want ze wil dit absoluut niet.
Zelf haar eigen dokter zei tegen haar dat ze haar papieren zelf niet kan beheren. Maar mijn tante is absoluut niet gek of zo. Ze weet heel goed wat ze verteld.
Ze kan enkel haar eigen administratie niet regelen, vandaar dat ik haar dus daarbij help.
Kan die maatschappelijk werkster of dokter zomaar een verzoek indienen zonder toestemming van mijn tante?
Nu zou ze graag een andere dokter willen nemen, want die dokter wil ze dus niet meer, wat ik eerlijk gezegd wel begrijp.
Wat moet ze concreet doen om te voorkomen dat er een verzoek wordt ingediend? Kan dat zomaar? Moet ze een advocaat in dienst nemen?
Mvg