Klein beetje advies van een IT'r van beroep.
Blijf weg van grote namen en ketens.
Redenen:
- ongeveer 15 à 20% van uw prijs betaalt u voor de merknaam;
- Vele merken "produceren" spectaculair goedkope toestellen. De reden waarom ze goedkoop zijn is eenvoudig: er wordt bespaard op kwaliteitsonderdelen en er worden enkel die onderdelen en capaciteit in de toestellen geplaatst die nodig is om aan de minimale vereisten van huidige OS te voldoen;
- bij de aankoop van dergelijke toestellen is vaak een dienst na verkoop contract bijgevoegd dat berekend is op 5% boven de gemiddelde levensduur van de gebruikte onderdelen, maw uw "garantie" dekt enkel de periode dat men zeker is dat er geen problemen gaan optreden. Bovendien is deze dienst vaak toegespitst op "professionele" klanten. ( als in KMO's en grote ondernemingen)
Als ik U was ( en wat ik altijd zelf doe):
- Kijk in uw regio (straal van zeg 10 km) en zoek de kleine zelfstandige pc winkels;
- Vraag bij deze vrijblijvend een offerte met wat u wil van uw toestel (als U Ubuntu gebruikt staat u toch een streepje boven de gemiddelde gebruiker die enkel zijn scherm, "bak", toetsenbord en muis kent...);
- informeer in uw omgeving naar de kwaliteit van deze winkeltjes;
- aarzel niet om de reeds verkregen offertes te gebruiken bij andere winkels.
Als vergelijkende maatstaf kan ik U deze winkels in het Brusselse aanraden,
http://www.microcity.be/webshop/index.php
De prijzen die hier voor onderdelen worden gevraagd weerspiegelen een gemiddelde in een stad waar je om de 200m. een IT zaak vindt.
Voordelen kleine winkel:
- gepersonaliseerde aanpak;
- gepersonaliseerde offerte; (geen produkt waar er 5.000 per dag van de band rollen die verkocht moeten worden binnen de 5 maanden)
- reparatie gebeurt ter plaatse, niet in een fabriek of service centrum 200 à 1000km van bij jou.
Nadelen kleine winkel:
- iets duurder dan het standaard generisch produkt dat aan de minimum vereisten voldoet,
- soms een beperktere keuze.
Vuistregels prijs:
voorzie een € 700 voor een desktopmachine zonder scherm ( minimum prijs natuurlijk, beestje waarop dit bericht wordt samengesteld is een generisch produkt met 4 vier schermen (niet in prijs begrepen, doch het zijn 2ms 22" schermen) dat een kleine € 6.000 heeft gekost, water en freon koeling incluis)
voorzie een kleine € 1.000 voor een laptop. (waar je dan toch weer met een merk zal worden opgescheept)
Voordat men begint deze post te flamen met "andere" prijzen:
- dit is mijn eigen persoonlijke mening;
- ik ben samen met anderen verantwoordelijk voor het aankoop- en onderhouds beleid van een IT park met meer dan 2.000 clients en een 100-tal servers;
- je kan effectief goedkoper of duurder materiaal vinden, dat hangt af van lokale omstandigheden en de tijd die je wil besteden aan je "zoektocht".
P.S. ik heb nog nooit wat gekocht bij bovenvermelde site. (vrienden wel)
Edit: schermen een inch te groot gemaakt... Typisch mannelijke ziekte...