Hoe kan ik het vonnis laten uitvoeren

yves111
Topic Starter

Hoe kan ik het vonnis laten uitvoeren

#1 , 21 feb 2009 11:09

Ik heb en verhaal over een (door mij gewonnen) proces en hoe ik aan mijn schadevergoeding moet geraken.

Ik welke rubriek kan ik dit best posten

Alvast bedankt

mvg yves
Laatst gewijzigd door yves111 op 22 feb 2009 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 feb 2009 11:56

wat was de aard van het proces?

yves111
Topic Starter

#3 , 21 feb 2009 17:45

Het ging over een aannemer die slecht werk leverde en daarna er zich niks meer van aan trok.

Zelfs niet na herhaaldelijk bellen en schrijven,
zelf aangetekend svhrijven hielp niet en ook geen vrederechter kon helpen (hij kwam nooit opdagen)

Reclame

yves111
Topic Starter

#4 , 21 feb 2009 18:14

Ik zal het hele verhaal hier vertellen, moest het zijn dat het niet de juiste rubriek is mijn exusses dan hiervoor en eventueel naar de juiste rubriek verplaatsen.

Het verhaal begint ongeveer 7 jaar geleden.
Een aannemer (dacht ik) deed wat karweien voor mij aan mijn huis.
Na de werken blijkt dat de werken zeer slecht gedaan zijn.
Ik bel dus de 'aannemer' en hij komt een keertje langs en prutst wat rond maar er verbeterd niks.
Het probleem blijft, dus terug gebeld, de 'aannememer komt nog een tweede en derde keer maar er verbeterd niks.
Vanaf nu komt hij niet meer en negeert ook mijn telefoontjes en schrijven (voor alle duidelijkheid: het ging over serieuze gebreken, niet een verkeerde soort verf of zo).
Uiteindelijk gaan we naar de vrederechter die hem oproept.
Hij geeft heir geen gevolg aan en de vrederechter geeft ons de raad om naar de rechtbank te gaan.
Dus wij een advocaat gezocht en een expert heeft onze schade vastgesteld (ongeveer 8500 euro).
Op de rechtbank komt hij ook niet opdagen en word veroordeeld tot het betalen van de schadevergoeding.
Happy end denk je dan, we krijgen ons geld terug.
!!!!!!FOUT!!!!!!!
in Belgie moet je zelf maar zien dat je je geld krijgt, niemand gaat dat voor jouw doen.
OK wij dus naar zijn 'adres' om ons geld maar uiteraard is er niemand die daar woont.
OK zoek deze persoon dan maar he want zoals ik al zei word je door niemand geholpen. De politie mag niet zeggen waar hij woont. Recht op privacy voor criminelen he.
Uiteindelijk kom ik zonder hulp van instanties te weten dat hij het land verlaten heeft zonder nieuw adres.
OK
einde zaak wij verliezen 10.000 euro en de veroordeelde krimineel kan gewoon voort doen. Want hij woont nog steeds in Belgie, maar niet op zijn naam.
Als ik dit vertel aan de Politie zeggen ze dat ze daar niks aan kunnen doen omdat hij in 'Frankrijk' woont. Sterker nog: ik mag hem zelf niet eens lastig vallen of een deurwaarder sturen.
Toen gaf ik het op.
Tot ik vorig jaar vernam dat hij een nieuw bedrijf had gesticht (op naam van zijn zoon en nieuwe vrouw) Maar eigenlijk is het zijn bedrijf.
Conclussie de misdadiger word beschermd en slachtoffer mag niet erageren.
Maar ik wil het hier nier bij laten dus zou ik graag vernemen wat mijn volgende stappen kunnen zijn.
Kan ik zijn zoon of vrouw aansprakelijk stellen (ps het nieuwe bedrijf is ondertussen ook falliet)
Kan ik hem aanklagen wegens bedriegelijk onvermogen (hij bezit vele dure dingen die waarschijnlijk niet op zijn naam staan).
Ik weet waar hij woont maar ik kan niemand daar naartoe sturen om ergens beslag op te leggen (hij woont officieel in Frankrijk he)

Wie kan mij helpen
Het gaat me al lang niet meer om het geld dat we verloren hebben (gerechtskosten, deurwaarders, expert, advocaat, opnieuw de werken laten uitvoeren ongeveer 10000 euro), maar ik zou EINDELIJK eens willen dat er echt gerechtigheid geschied (anders word ik ook crimineel)

Alle hulp is welkom
alvast bedankt

Beachcomber

#5 , 23 feb 2009 14:08

Je kan al beginnen met te laten vaststellen dat hij effectief in belgië woont.
Je kan het vanuit Frankrijk doen en klacht indienen bij de politie van zijn franse woonplaats.

Je kan ook proberen om de uitspraak van de Belgische rechter te laten uitvoeren in Frankrijk. Dat doe je wel best met behulp van een advokaat die wat kent van internationaal privaatrecht. Aangezein het een buurland is enook nog deel van de EU zal dat normaal gezien geen al te groot probleem zijn. De procedure is wel relatief zwaar.

Ik meen me daarnaast te herinneren dat het mogelijk is om via de fiscale notie van centrum van levensbelangen de woonplaats van vrouw en kind te kunnen gebruiken als aanknopingspunt. Je kan proberen om de politie van de gemeente waar hij in België verblijft te laten vaststellen dat hij daar effectief woont. Je kan dan je uitvoeringsvonnis trachten te laten uitvoeren.

De klacht wegens bedrieglijk onvermogen is ook een goed idee, aangezien het een strafklacht is zijn de regels van het burgerlijk recht niet van toepassing. Vergeet vooral niet om je burgerlijke partij te stellen bij die lklacht, de politie is dan verplicht om de zak naarhet parket te sturen.

Succes!

yves111
Topic Starter

#6 , 23 feb 2009 14:19

Bedankt
ik kan hier al eens verder mee

moest er nog iemand een suggestie hebben

Wat ik dacht is dat hij ook schulden heeft (had) aan de Belgische staat.
Heeft het dan eigenlijk wel zin, want dan doe ik het werk en de staat gaat met de centen lopen omdat zij een voorrecht hebben, maar ze laten wel mij het werk doen want zelf gaan ze er niet achteraan

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 feb 2009 15:01

U hebt een probleem met een aannemer dat is een contractuele overeenkomst - u hebt had een advocaat - wel die kan u perfect zeggen wat u moet doen ...

Bij mijn weten is het niet nakomen van een contractuele verbintenis nog altijd geen crimineel feit.

De politie heeft hier niets mee te maken - wat zou u ervan zeggen als uw belangen geschaad zouden worden door het zomaar vertellen van uw privé gegevens ... juist.

Een deurwaarder/ advocaat kunnen wel aan die gegevens geraken dus gelieve de juiste personen de juiste procedures te laten volgen.

Beachcomber

#8 , 23 feb 2009 15:39

Het niet nakomen van een verbintenis is inderdaad geen crimineel feit, het bedrieglijk trachten te ontkomen aan een contractuele verbintenis en het gefingeerd onvermogen is dat wel. Ik denk dus dat yves111 er goed aan doet om alle loopholes te gebruiken.

yves111
Topic Starter

#9 , 23 feb 2009 16:03

@Franciscus
Ik vind dat hij, als veroordeeld man, en een som aan mij moet betalen deze rechten van privacy verloren heeft. . Hoe zou u reageren als u moest een belangrijke som tegoed hebben van iemand die een proces verloren heeft.
Waarom heeft die persoon het recht van zich te ontrekken aan het vonnis en heb ik niet het recht om het vonnis te laten uitvoeren?
Geloof me vrij ik heb alles gedaan om het zo allemaal geregeld te krijgen zonder proces maar uiteindelijk kun je niet anders meer dan naar de rechtbank stappen. Vind u het dan juist dat je na het winnen van een proces in de kou blijft staan met het vlaggetje privacy.
Stel u maar in mijn plaats, de onmacht die je voelt als overal en iedereen afkomt met privacy. Zijn belangen worden niet geschaad maar juist de mijne worden hiermee geschaad. Het is niet "zomaar zijn prive vertellen" Het gaat hier eigenlijk om mijn rechten

Franciscus

#10 , 23 feb 2009 17:02

Neen natuurlijk niet maar wat u ervan vindt of wat ik erover denk, doet er eigenlijk niet zo veel toe.
Wat de wet toelaat of wat je kan doen is belangrijker - dus hoe moet het verder - normaal had het vonnis moeten betekend worden door een deurwaarder -

Als hij zich onvermogend heeft gemaakt kunnen de personen die daarvoor de mogelijkheid hebben nazicht doen in het rijksregister - deurwaarder - advocaat en zo hem het vonnis betekenen enz enz

Met uw advocaat een strategie bepalen - we weten hem wonen ( in frankrijk -- wat kunnen we hier doen) - we weten hem verblijven ( in België -- en wat zijn hier dan onze mogelijkheden)

Een faling ... zijn uw schulden onderdeel van de faling want het blijkt dus een procedure tegen een bedrijf te zijn ( of tegen een persoon)

En inderdaad je hebt gelijk gehaald en je hebt recht op schadevergoeding.

En ik of beter mijn familie heeft al veel geld verloren aan firma's die in faling gingen zodat facturen niet betaald werden - dus daar heb ik ook wel ervaring mee.

Beachcomber heeft ook gesproken van mogelijk bedrieglijk onvermogen - dat is idd wel strafrechtelijk vervolgbaar.
Volg hiervoor ook de aanwijzingen van uw advocaat

U hebt rechten maar moet die net zoals iedereen op de wettelijke wijze uitvoeren en (laten) verdedigen.

JohnD

#11 , 24 feb 2009 08:22

Ik vind dat hij, als veroordeeld man, en een som aan mij moet betalen deze rechten van privacy verloren heeft. . Hoe zou u reageren als u moest een belangrijke som tegoed hebben van iemand die een proces verloren heeft......Vind u het dan juist dat je na het winnen van een proces in de kou blijft staan met het vlaggetje privacy.
Stel u maar in mijn plaats, de onmacht die je voelt als overal en iedereen afkomt met privacy. Zijn belangen worden niet geschaad maar juist de mijne worden hiermee geschaad. Het is niet "zomaar zijn prive vertellen" Het gaat hier eigenlijk om mijn rechten
Wel natuurlijk hebt ge gelijk, in theorie althans. Want F heeft toevallig vergeten dat dat vlaggetje van privacy vroeger in ons demokratisch land toch niet zo nauw genomen werd als het ging om het adres van iemand te achterhalen. Tot een of andere, waarschijnlijk zelf korrupte politieker, het nodig vond om het gewoon kunnen bekomen van die adresgegevens door de eerste de beste burger, als een inbreuk op de privacy te beschouwen. Zo erg zal dergelijke inbreuk op de privacy dan ook wel niet geweest zijn, vermits je dat soort gegevens al die vele jaren voordien zonder probleem kon verkrijgen (zelfs schriftelijk). Immers herinner ik mij nog steeds de goede oude tijd dat om dergelijke gegevens te weten te komen, je gewoon naar het bevolkingsregister kon stappen, en je daar zonder de minste poespas alles te weten kon komen.
Oh ja, nog vergeten.. Je kan de gegevens dan toch nog wel bekomen via een deurwaarder of advokaat. Dus moet het kunnen bekomen van die gegevens nu gewoon wat geld aan de burger kosten. Meer niet.

Beachcomber

#12 , 24 feb 2009 09:27

Wel natuurlijk hebt ge gelijk, in theorie althans. Want F heeft toevallig vergeten dat dat vlaggetje van privacy vroeger in ons demokratisch land toch niet zo nauw genomen werd als het ging om het adres van iemand te achterhalen. Tot een of andere, waarschijnlijk zelf korrupte politieker, het nodig vond om het gewoon kunnen bekomen van die adresgegevens door de eerste de beste burger, als een inbreuk op de privacy te beschouwen. Zo erg zal dergelijke inbreuk op de privacy dan ook wel niet geweest zijn, vermits je dat soort gegevens al die vele jaren voordien zonder probleem kon verkrijgen (zelfs schriftelijk). Immers herinner ik mij nog steeds de goede oude tijd dat om dergelijke gegevens te weten te komen, je gewoon naar het bevolkingsregister kon stappen, en je daar zonder de minste poespas alles te weten kon komen.
Oh ja, nog vergeten.. Je kan de gegevens dan toch nog wel bekomen via een deurwaarder of advokaat. Dus moet het kunnen bekomen van die gegevens nu gewoon wat geld aan de burger kosten. Meer niet.
-----> forum.politics.be

yves111
Topic Starter

#13 , 24 feb 2009 10:24

Ik denk toch dat hij weer naar het buitenland is gevlucht.
Ik heb het hier al met mijn advocaat over gehad maar volgens hem is dat een dure en langlopende zaak om iemand in het buitenland te veroordelen.

Wij hebben ook een deurwaarder ingeschakeld gehad maar toen was de persoon al uitgeschreven in Belgie zonder nieuw adres.
Het adres dat wij hadden was een vals adres evenals de BTWnrs die hij gebruikte, die waren van een andere firma waar hij ook de naam van 'leende'.

Even nog 2 vraagjes
--Bedriegelijk onvermogen is strafrechterlijk vervolgbaar. Dus ik kan hiervoor klacht neerleggen en dan moet de politie hem oppakken? Of zie ik dat verkeerd. Tenslotte hebben wij hier alleen een (gegrond) vermoeden van.
--Heeft het eigenlijk wel zin om er nog achteraan te gaan, als hij aan de staat nog geld moet (achterstallige belastingen van 5 jaar) dan zal ik toch nooit een cent zien denk ik. En hoe kom ik dat te weten hoeveel hij nog moet betalen aan de staat.

En uiteraard wil ik de wetten volgen, maar soms vind ik ze enkel in het nadeel van de gedupeerde;

In elk geval ga ik dat nog eens goed bespreken met mijn advocaat en zien wat we kunnen doen

Franciscus

#14 , 24 feb 2009 11:10

bedrieglijk onvermogen is strafbaar maar
neen de politie moet hem niet oppakken -

We leven niet in een wereld- land van willekeur -

U dient klacht in - de politie gaat betrokkene over de feiten horen - er is geen heterdaad dus hem zomaar oppakken is geen bevoegdheid van de politie.

PV gaat naar Procureur ( die eventueel een onderzoeksrechter inschakeld) en die zal beslissen wat er verder dient te gebeuren.
Het zijn deze mensen die kunnen beslissen hem - met oog op arrestatie- mee te laten brengen.

Iemand is onschuldig tot zijn schuld bewezen is en vrijheidsberoving is iets wat maar in een aantal gevallen kan.

Door dat er strafrechterlijke feiten zijn kan men door de strafprocedure wel een aantal zaken laten gebeuren door de overheid ( in casu het openbaar ministerie en de politie) en moet men zelf niet achter de woonplaats gaan zoeken maar gebeurd dat door de overheid.

yves111
Topic Starter

#15 , 25 feb 2009 04:18

Die uitleg lijkt mij duidelijk

IK ga dat eens met mijn advocaat bespreken en dan waarschijnlijk klacht neerleggen.

Ik weet wel niet of dat veel zin heeft want officiel heeft hij geen adres hier, maar het zal zeker geen kwaad kunnen

Als nu nog iemand mij zou kunnen helpen met mijn laatste vraag: of het eigenlijk wel zin heeft als hij nog schulden heeft aan de staat, ga ik dan ooit iets zien van mijn centen. En hoe kom ik te weten of hij nog schulden heeft.
Moet dat allemaal weer via de advocaat gaan?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”