Oproep voor Assisenjury

HansV
Topic Starter

Oproep voor Assisenjury

#1 , 06 feb 2009 10:51

Beste forumleden,

Onlangs kreeg mijn vrouw een oproepingsbrief om te zetelen als een jurylid van Assisen-zaken. Er worden in deze brief wat vragen gesteld over onze privé situatie. Nu is het zo, dat mijn vrouw geen zin heeft om daar aan mee te werken. Ze wil niet zetelen als jurylid bij assisen zaken. Nu hebben we een herinneringsbrief gehad, dat we dit document zo snel mogelijk terug moeten bezorgen aan het gemeentebestuur.

Mijn vraag is of ze iemand kunnen verplichten om deel te worden van een assisenjury? Hoe kan ze dat weigeren?

Mvrgr Hans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 06 feb 2009 14:40

Ja, ze is verplicht te zetelen indien ze geen goede reden heeft, en er staan straffen op...

De wet legt een geldboete op van 1250 tot 25 000 EUR aan de niet-vrijgestelde gezworene die zich op de dag en het uur gesteld in de oproeping niet aanmeldt op het assisenhof of die weigert te zetelen.
Men kan vragen ontheven te worden door een brief te richten aan de voorzitter van het hof.
In die brief moeten de redenen aangehaald worden waarom de persoon niet kan zetelen (bijvoorbeeld bedrijfsleider van een kleine onderneming waardoor de activiteit voornamelijk op zijn schouders rust, echtgenote die op het punt staat te bevallen, zwaar ziek familielid dat verzorging vereist,
verblijf in het buitenland, enz.).

Ervaring leet me dat er zogoed als nauwelijks onder de jury - oproeping te komen is.

Meeboo

#3 , 06 feb 2009 15:32

klein vraagje:

als je opgeropen wordt voor te zetelen, hoe regel je dat op je werk?
moet je daarvoor vakantiedagen opnemen? of hoe gaat dat?

Reclame

Beachcomber

#4 , 06 feb 2009 15:45

Je krijgt wettelijk 5 betaalde dagen om te zetelen in een assisenjury. Duurt het proces langer kan je je afwezigheid staven door overmacht.

HansV
Topic Starter

#5 , 06 feb 2009 23:17

Dus ze kan hier niet onderuit?

Een vrouw die 28 uur per week gaat werken. Ik ga meer dan 40 uren per week werken. We hebben een zoon van 7 jaar, die elke dag naar school moet. Een mens gaat dan bijna elke dag werken, doet na zijn werk het huishouden, en probeert zich dan wat bezig te houden met zijn gezin. Begrijp me niet verkeerd, we hebben het helemaal niet slecht, verre daarvan. Maar als ze daar ik weet niet hoe lang moet gaan zetelen in een jury, wie zorgt dan dat de kleine op tijd naar school gaat, en dat zijn boterhammekes 's morgens gesmeerd zijn? En wie gaat hem van school halen? En wie zorgt er voor dat er 's avonds het eten op tafel staat?

Dan ga je als brave mens werken, en dan ben je verdorie ook nog verplicht om ergens te gaan zitten in een jury, en luisteren naar iets wat je geen fluit aangaat? Ik kan niet begrijpen dat ze daar niemand anders voor hebben, en er een werkende mens mee moeten lastig vallen. Ik weet het: we hebben rechten, en ook onze plichten. Maar dat ze dat kunnen verplichten, vind ik ronduit belachelijk. In plaats van daar eens professionele mensen op te zetten, die weten wat er gebeurt in zo'n assisen-proces...

Soit, bedankt voor de informatie. De brave burger is maar weeral eens de pineut...

Vandebos

#6 , 06 feb 2009 23:43

beste,

Ik ben als ambtenaar al tweemaal opgeroepen als jurylid. (blijkbaar is er een voorkeur voor ambtenaren tussen de 35 - 40)
Dit is nu éénmaal één van de taken die als burger van de staat België van je verwacht wordt. Ik kan meespreken van de problemen dat dit met zich meebrengt (denk maar eens aan full time werken, full time studeren VUB en zoals iedereen een full time privé leven).

MAAR

Belg zijn houdt automatisch in dat U, uw vrouw, uw meerderjarige kinderen, vader of moeder kunnen worden opgeroepen als jurylid.

Stelt u zichzelf voor in de beklaagdenbank, wat heeft U het liefste, een groep van juristen die zich bezighoudt met de letter van de wet zoals ze in ettelijke slaapverwekkende volumes beschreven staat of een aantal mensen van totaal verschillende "pluimage" die zich moeten uitspreken over wat U mispeuterd heeft? De kans is byzonder groot dat een van deze "willekeurige" leden bijna heeft meegemaakt waarvoor U terechtstaat maar juist dat greintje zelfbeheersing aan de dag heeft kunnen leggen waaraan het U ontbrak. (ik denk dan persoonlijk aan een gewelddadige drankverslaafde vader die ik, voor zijn eigen heil, nooit hoop meer tegen te komen; want dan is de kans zeer groot dat U mij in de beklaagdenbank aantreft)

Uw echtgenote heeft niet alleen de eer (en dan bedoel ik dit absoluut niet schertsend) om uit te maken met 11 andere mensen of iemand niet alleen heeft gezondigd tegen de wetten van dit apelandje, doch tevens tegen de ethische waarden die we allemaal de hemel in prijzen. Dat op zich is een verantwoordelijkheid die ik absoluut niet in de handen wil leggen van een groep mensen die niet verder kijkt dan de letter van de wet.

U mag zich inderdaad gedurende een beperkte periode verwachten aan een ontwrichting van het leven in uw familiekring. Maar in godsnaam denk aan die persoon die elke dag van dat proces in die beklaagdenbank zit en/of aan de familie van de slachtoffers van van die beklaagde.

Mensen praten altijd over de mogelijkheid een verschil te kunnen maken voor de maatschappij. U en uw familie zijn gepriviligiëerd als ze dichter bij dit ideaal kunnen komen dan als jurylid.

HansV
Topic Starter

#7 , 07 feb 2009 00:31

Dat begrijp ik heel goed Vandebos.

We hebben onze plichten. Dat is waar. Maar toch vind ik het niet kunnen. Dat ze dan een werkloze nemen, of mensen die door omstandigheden wat meer tijd hebben. Voor mijn part mogen ze zelfs een assisen-jury afschaffen, en de rechter laten beslissen. Die mens heeft daar waarschijnlijk meer verstand van dan mijn vrouw. Alhoewel...

Maar soit, het zij zo. Mijn vraag is beantwoord. Van mij mag dit onderwerp afgesloten worden.

Mvrgr Hans

dieke

#8 , 07 feb 2009 12:57

Dat begrijp ik heel goed Vandebos.

We hebben onze plichten. Dat is waar. Maar toch vind ik het niet kunnen. Dat ze dan een werkloze nemen, of mensen die door omstandigheden wat meer tijd hebben. Voor mijn part mogen ze zelfs een assisen-jury afschaffen, en de rechter laten beslissen. Die mens heeft daar waarschijnlijk meer verstand van dan mijn vrouw. Alhoewel...

Maar soit, het zij zo. Mijn vraag is beantwoord. Van mij mag dit onderwerp afgesloten worden.

Mvrgr Hans
Als uw vrouw ziek valt, moet u ook een oplossing zoeken voor het naar school brengen van uw zoon. Ik vind dat u een eindje afzeurt over dit eenmalige ongemak, hoor. Los van het feit dat de staat maar moeilijk eerst aan al de burgers kan gaan vragen of het hen op dit moment al dan niet past, gezien hun gezins- en andere situatie, gaat u serieus door de bocht.

'Dat ze dan een werkloze nemen, of mensen die door omstandigheden...' Ten eerste hebben werklozen vaak ook kinderen die naar school moeten, ten tweede hebben die mensen misschien gekozen om thuis te blijven voor hun kinderen... Ik vind u hier ronduit egoïstisch denken. 'Mensen die owv omstandigheden meer tijd hebben?????' Ik ben momenteel zo iemand, ik heb tijd, ik ben thuis. Owv omstandigheden. Die omstandigheden, beste Hans, zouden wel eens van een veel grotere orde kunnen zijn dan het feit dat een 7-jarige zoon op school moet geraken. Ik zal mijn jongste zoon nooit op zijn 7 jaar naar school hoeven te brengen want hij is overleden.

Maak toch van een mug geen olifant, zeg. Het leven zal er een stuk aangenamer op worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2009 17:44

Al eens gedacht aan de ontelbare vrijwilligers bij hulpdiensten - jeugdbeweging die zomaar allerlei diensten verstrekken aan de andere leden van onze maatschappij en de mensen van brandweer en politie die dikwijls hun leven wagen om mensen te helpen.

Burgerzin is dikwijls ver te zoeken --- hoe zou het komen?

Vandebos heeft het mooi geformuleerd.

En toch blijf we ook voortdoen ook al krijgen we enkel verwijten naar ons toe geslingerd.

Maar dan nog moeten we respect blijven hebben voor de andere mening of het gebrek aan burgerzin.
Het mogen hebben en het kunnen zeggen van zijn mening is zo ongeveer het belangrijkste wat er is in onze democratische maatschappij.

HansV
Topic Starter

#10 , 07 feb 2009 23:30

Ach ja, jullie hebben natuurlijk meer dan groot gelijk...

Maar zoals ik al zei, mijn vraag is beantwoord geweest. En het heeft inderdaad geen nut om u er tegen te verzetten, of na te trappen. Ik was gewoon op zoek naar een manier om er onderuit te geraken. Niet erg netjes, maar in deze tijden kan het me eigenlijk ook geen fluit schelen. Burgerplicht is niet echt mijn ding...

Toch bedankt voor de info.

Tes

#11 , 15 nov 2010 20:34

Beste,

Graag iemand die mij hierbij een antwoord kan opgeven...Vandaag heb ik een dagvaarding gekregen om te zetelen als jurylid van een Assisen-zaak. Bepaalde mensen hebben me gezegd dat je bij sommige zaken s'avonds niet naar huis mag en in een hotel moet verblijven. Dit kan ik me moeilijk voorstellen, is er hier iemand die dit al gedaan heeft en zo ja, zijn dat voledige dagen van s'morgens tot s'avonds?

Grtn,

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 nov 2010 20:59

Je bent nog geen jurylid. Er worden meer personen opgeroepen dan er uiteindelijk nodig zijn om in de jury te zitten. Als je dan toch nog uitgeloot wordt kan je nog gewraakt worden. Zowel het openbaar ministerie als de verdediging kunnen, zonder dat zij dit moeten verantwoorden, ieder zes mensen terug naar huis sturen.

Normaal mag je 's avonds naar huis. De zitting begint om 9 uur 's morgens, tot hoelang hangt ervan af. Enkel in ingewikkelde zaken, waar veel vragen aan de jury gesteld worden, gaat de jury nadat ze de vragen ontvangen heeft waarop ze moet antwoorden op hotel. Dat is dus enkel in die zaken (zeer uitzonderlijk) waar de jury niet op één dag op alle vragen kan antwoorden.

Tes

#13 , 16 nov 2010 05:21

Bedankt voor de info,

Grtn,

adieudon

#14 , 05 okt 2012 14:46

beste,

Ik ben als ambtenaar al tweemaal opgeroepen als jurylid. (blijkbaar is er een voorkeur voor ambtenaren tussen de 35 - 40)
Dit is nu éénmaal één van de taken die als burger van de staat België van je verwacht wordt. Ik kan meespreken van de problemen dat dit met zich meebrengt (denk maar eens aan full time werken, full time studeren VUB en zoals iedereen een full time privé leven).

MAAR

Belg zijn houdt automatisch in dat U, uw vrouw, uw meerderjarige kinderen, vader of moeder kunnen worden opgeroepen als jurylid.

Stelt u zichzelf voor in de beklaagdenbank, wat heeft U het liefste, een groep van juristen die zich bezighoudt met de letter van de wet zoals ze in ettelijke slaapverwekkende volumes beschreven staat of een aantal mensen van totaal verschillende "pluimage" die zich moeten uitspreken over wat U mispeuterd heeft? De kans is byzonder groot dat een van deze "willekeurige" leden bijna heeft meegemaakt waarvoor U terechtstaat maar juist dat greintje zelfbeheersing aan de dag heeft kunnen leggen waaraan het U ontbrak. (ik denk dan persoonlijk aan een gewelddadige drankverslaafde vader die ik, voor zijn eigen heil, nooit hoop meer tegen te komen; want dan is de kans zeer groot dat U mij in de beklaagdenbank aantreft)

Uw echtgenote heeft niet alleen de eer (en dan bedoel ik dit absoluut niet schertsend) om uit te maken met 11 andere mensen of iemand niet alleen heeft gezondigd tegen de wetten van dit apelandje, doch tevens tegen de ethische waarden die we allemaal de hemel in prijzen. Dat op zich is een verantwoordelijkheid die ik absoluut niet in de handen wil leggen van een groep mensen die niet verder kijkt dan de letter van de wet.

U mag zich inderdaad gedurende een beperkte periode verwachten aan een ontwrichting van het leven in uw familiekring. Maar in godsnaam denk aan die persoon die elke dag van dat proces in die beklaagdenbank zit en/of aan de familie van de slachtoffers van van die beklaagde.

Mensen praten altijd over de mogelijkheid een verschil te kunnen maken voor de maatschappij. U en uw familie zijn gepriviligiëerd als ze dichter bij dit ideaal kunnen komen dan als jurylid.
Beste Mr. Vandebos,

Ik ben voor een televisieprogramma op zoek naar mensen die ooit in een assisenjury hebben gezeten. Kan ik u ergens contacteren ?
Mvg Adieudon

WP002

#15 , 05 okt 2012 16:07

Een truc is natuurlijk om op de verschijningsdatum te zeggen dat je geen interesse hebt om te zetelen want dat volgens jou die vuile hond toch schuldig is. Dan ben je bevooroordeeld en dan word je zo goed als zeker gewraakt :)

(niet zeggen dat de truc van mij komt ;) )

Terug naar “Andere”