Een vriend van me kwam onlangs met een straf verhaal op de proppen. Hij was samen met enkele vrienden om 4u snachts op "verkenning" gegaan in een verlaten gebouw dat vroeger hoorde bij de nmbs. Ik ben er zelf ook al enkele keren geweest en had er nog nooit problemen gehad. Het was overduidelijk een gebouw dat niet meer gebruikt werd, want er lag overal nog rommel en kalenders en aantekeningen van x aantal jaar geleden. Nu was hij van plan om daar, na er een tijd rondgehangen te hebben, terug naar huis te gaan, maar toen hij net uit het gebouw kwam met zijn vrienden, zag hij in de verte 2 mensen met een zaklamp hun richting uitkomen. Ze besloten onmiddelijk om de andere richting uit te rennen (ze hebben dus gedeeltelijk over sporen gelopen, waar treinen op stilstonden) met het weglopen hebben ze ook een hek neergehaald om een doorgang te vinden om te ontsnappen en daarna zijn ze opgesplitst. 2 van hen zijn gewoon zo ver weggelopen als ze konden,2 ervan zaten in een dreef verstopt en mijn vriend zat verstopt in iemand zijn tuin, waar hij heel erg nipt net niet is betrapt door agenten. Ze zijn uiteindelijk niet betrapt en redelijk veilig thuisgeraakt.
Een heel verhaal, maar nu had ik nog enkele vragen hierover: Hoe kan het dat er opeens 2 bewakers, agenten of om het even wie met zaklampen kwamen kijken? Is er een stil alarm afgegaan of heeft er iemand de politie gebeld? En stel dat ze met al deze feiten gepakt waren, welke regels en wetten hebben ze dan allemaal overtreden en wat voor straf stond hen te wachten? (dit alles heeft in België plaatsgevonden voor de duidelijkheid)