Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Het is in ieder geval al een opluchting dat ik niet per se verplicht kan worden. Wat me vooral stoort is dat ik, in plaats van snel m'n huur samen met de andere rekeningen te betalen, ik nu naar hun website moet gaan, inloggen, doorklikken, doorklikken, tweede keer inloggen voor veiligheid, doorklikken, doorklikken, en hop: twee opties, geen van beide is "hier en nu betalen". Blijkbaar is dit "gemakkelijker"
Dit zijn de betalingsopties (in 't Engels, ook al staat mijn profiel op hun site in het Nederlands):
https://i.postimg.cc/JzK2Z1Sq/schermafdruk-rentio.jpg
Als ik dan op het vraagteken naast "Pay once" klik, krijg je deze uitleg:
Als je bij (bedrijf) kiest voor een éénmalige betaling, dan moet je maandelijks een goedkeuring geven voor de de betaling van jouw huur.
Elke maand geven wij je 4 werkdagen voor de inning een seintje via e-mail en in jouw smartphone app. Zo kan je makkelijk en snel de goedkeuring geven zodat wij op tijd de huur kunnen innen en doorstorten naar de eigenaar.
OPGELET! Je moet 4 werkdagen voor de betaaldatum de betaling goedkeuren om op tijd te zijn met de betaling. Dit is de wettelijke termijn voor een SEPA Direct Debit transactie. Dit staat wel steeds aangegeven in de betaaluitnodiging.
Dit is toch een gewone domiciliëring maar dan met (hopelijke) maandelijkse toestemming? (
Als je je e-mails niet vergeet te lezen op vakantie.)
Bon, ik hoop voor het immokantoor dat hun bankrekening nog niet opgezegd is.