kinderen ten laste

ddnl
Topic Starter

kinderen ten laste

#1 , 25 jan 2009 11:34

Situatieschets:
partner (mama-werkzoekende) heeft 2 kinderen met haar ex (papa-bediende). Deze wonen tijdens werkdagen + 1we. bij ons; 3 we.'s bij de papa.
zij heeft zijn kinderen ten laste.
hij betaalt 75€ allimentatie per kind en bijdrage buitengewone kosten.
feitelijke scheiding sinds aug 2005. EOT, maar nog niet uitgesproken.

juni 2009 gaan we samenwonen.
juli 2009 krijgen we een kind ( haar derde dus, mijn eerste ).
ik ben bediende.

Vragen:

-zou het fiscaal gunstiger zijn als ik alle 3 de kinderen ten laste heb ? Kan dit ?
-en qua loon ?
-is 75€ een normaal bedrag in de huidige situatie?
-zijn er verschillen in deze aspecten indien men niet of wel wettelijk (geregistreerd) samenwoont?
Dank u vriendelijk!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Innana

#2 , 29 jan 2009 08:37

Logischer zou me lijken dat mama alle 3 de kinderen ten laste neemt, wat wel voordeel oplevert buiten als jij er ééntje ten laste zou nemen en de mama de andere 2 (jij zou voor een eerste kind ongeveer 80€ kinderbijslag krijgen terwijl mama voor een derde kind ongeveer 220€ kinderbijslag zou krijgen...). Ook fiscaal denk ik dat 3 kinderen meer voordeel oplevert dan 2 en 1 apart... Als je niet wettelijk samenwoont, dan kan jij sowieso volgens mij niet de vorige kinderen van je vriendin ten laste nemen. Het kindergeld blijft hetzelfde voor werknemers als voor werkzoekenden. Als je wettelijk samenwoont kan jij ze wél alledrie ten laste nemen (mijn vriend heeft ook mijn zoontje ten laste, en mezelf ook)

75€ lijkt me niet veel, mijn zoontje is één WE per maand minder bij zijn papa (dus 2 WE per maand wél) en ik krijg 125€ alimentatie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2009 18:41

kindergeld wordt uitbetaald aan diegene via een 'kas' die voor het kind zorgt - ongeacht of het een ouder of een vreemde is

zo wordt het kindergeld voor drie kinderen ( via het werk van partner 1) betaald aan partner 2. Kind 1 = van ex van partner 1 ( partner 1 heeft geen wettelijke band met kind 1) - de twee andere kinderen zijn van partner 2 -
kindergeld dat wordt uitbetaald is voor drie kinderen

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”