Een aankoop vastleggen van een woonhuis voor een jaar later?

Patvantstad
Topic Starter

Een aankoop vastleggen van een woonhuis voor een jaar later?

#1 , 26 mei 2006 02:47

Concreet : Ik heb mijn zinnen gezet op het woonhuis van mijn dromen, maar omdat ik nog maar pas een (opbrengst)pand aangekocht heb is het nog te vroeg om reeds terug naar de bank te gaan voor een nieuw hypothecair krediet.
Een krediet dat ik zeer zeker wel zal krijgen van de Bank pakweg binnen ongeveer een jaar.
Toch zou ik deze woning niet willen laten schieten!

Is er een mogelijkheid om met de verkoper overeen te komen dit huis 100% zeker aan te kopen binnen bijvoorbeeld een half jaar of een jaar, doch zonder evenwel de registratierechten binnen de 4 maanden te moeten betalen, evenmin als het betalen van een voorschot?

Ik dacht aan een compromis met een datum van een jaar later, die in de schuif blijft liggen en er een jaar later weer uit gehaald wordt?

Wat zijn de mogelijkheden in deze kwestie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 26 mei 2006 11:18

Tracht met de verkopende partij hieromtrent een overeenkomst te bereiken.

Stel desnoods hier een vergoeding tegenover.

Thans een onderhandse verkoopakte opstellen met een datum van een jaar later, lijkt mij een zeer bedenkelijke zaak.

Patvantstad
Topic Starter

#3 , 26 mei 2006 12:44

Tracht met de verkopende partij hieromtrent een overeenkomst te bereiken.

Stel desnoods hier een vergoeding tegenover.

Thans een onderhandse verkoopakte opstellen met een datum van een jaar later, lijkt mij een zeer bedenkelijke zaak.
Welke overeenkomst zou ik dan kunnen maken?
Is dat een 'belofte tot aankoop', zoals die nu ook al bestaat?
En is die wettelijk voor beide partijen?
En voor zo'n lange periode op voorhand?

Reclame

Anke

#4 , 26 mei 2006 13:14

Tracht met de verkopende partij een overeenkomst op papier te krijgen dat u over 1 jaar het goed koopt.

Patvantstad
Topic Starter

#5 , 26 mei 2006 13:22

Tracht met de verkopende partij een overeenkomst op papier te krijgen dat u over 1 jaar het goed koopt.
Dat had ik begrepen hoor, maar is zo'n overeenkomst wettelijk?

Moet hij zich daar aan houden, want ik neem aan dat je in het leven toch niet alles in een overeenkomst kan overeenkomen, of wel?

Anke

#6 , 26 mei 2006 13:58

Een overeenkomst betreft d? MEERZIJDIGE RECHTSHANDELING bij uitstek, gezien partijen (twee of meer) rechtsgevolgen op het oog hebben, meerbepaald het ontstaan, het wijzigen of het uitdoven van verbintenissen.

Fresh

#7 , 26 mei 2006 17:08

U kan steeds een optie tot aankoop op het onroerend goed bedingen. Gezien de extreem lange duur in casu zal hiervoor uiteraard een (wellicht hoge) vergoeding verschuldigd zijn ter compensatie van de blokkering van het goed (het pand kan gedurende 1 jaar niet worden verkocht)
Dergelijke afspraken zijn perfect rechtsgeldig en binden de partijen.

Patvantstad
Topic Starter

#8 , 26 mei 2006 17:15

U kan steeds een optie tot aankoop op het onroerend goed bedingen. Gezien de extreem lange duur in casu zal hiervoor uiteraard een (wellicht hoge) vergoeding verschuldigd zijn ter compensatie van de blokkering van het goed (het pand kan gedurende 1 jaar niet worden verkocht)
Dergelijke afspraken zijn perfect rechtsgeldig en binden de partijen.
Dit is voor mij iets beter te begrijpen dan de wollige Notari?le taal...

Die (hoge) vergoeding waarover u spreekt, vertaalt zich dus in een hogere aankoopprijs van het onroerend goed (na bijvoorbeeld 1 jaar), of moet die vooraf (dus eerst) en los van de aankoop zelf betaald worden?
Ik zou dan de aankoopprijs en die vergoeding samen betalen op het moment dat de akte verlijdt.

Fresh

#9 , 28 mei 2006 20:55

de prijs die voor de optie wordt betaald, wordt doorgaans bij het ondertekenen van de optieovereenkomst (die los staat van de eigenlijke koop) betaald

Patvantstad
Topic Starter

#10 , 09 aug 2006 20:08

Voor de geinteresseerden van deze toch wel speciale formule van aankoop (op termijn) de volgende mededeling.

Ik heb zonet iets gekocht via deze constructie, dus het is wel degelijk mogelijk.
De juiste juridische/Notari?le omschrijving luidt :
AANKOOP-VERKOOPBELOFTE en bestaat er in om de aankoop uit te stellen tot een overeengekomen datum en dit (in mijn geval althans) zonder vergoeding.

Belangrijk is om goed te communiceren en uiteraard geldt ook hier het princiepe van het juiste moment, de juiste partijen en de juiste argumentatie.

Bedankt aan de mensen hier voor de goede adviezen!

Patvantstad
Topic Starter

#11 , 20 sep 2008 12:38

Opnieuw voor de mensen die intresse hebben in deze formule, omdat bijvoorbeeld hun (financiële) toestand het niet toelaat om het huis van hun dromen nu direct aan te kopen :

Volgende maand zal de akte verlijden van de aankoop in 2006 volgens de formule zoals hierboven omschreven.

Groeten.

Terug naar “Kopen”