samenwonen en vroeger huis verhuurd

padvac
Topic Starter

samenwonen en vroeger huis verhuurd

#1 , 02 dec 2008 12:58

Sinds enige tijd woon ik samen met mijn partner in een woonst die we samen (50/50 dus) aangekocht hebben. Op het moment dat we dat deden was ik eigenaar van een andere woonst, maar mijn partner echter niet daar die huurde. Mijn vroegere woonst heb ik behouden en die wordt verhuurd, waarbij de huuropbrengst hoger is dan de maandelijkse afbetaling van de hypotheek hiervoor, maw er wordt "met winst" verhuurd. Daarenboven loopt die hypotheek af binnen 6 jaar dus daarna zal deze woonst nog meer winst opleveren. De extra huuropbrengsten worden door mij op de gemeenschappelijke rekening van mijzelf en mijn partner doorgestort zodat "de gemeenschap" en niet alleen ikzelf, er van kan genieten.
Echter, mijn partner heeft het erg moeilijk hiermee omdat ik mij zgn puur persoonlijk verrijk op kosten van onze gemeenschap, daar ik op deze manier mijn hypotheek verder afbetaal van een woonst die enkel op mijn naam staan.
Heeft mijn partner hier een punt, en indien zo, op welke manier kan die fair geregeld worden ? We zijn niet getrouwd, enkel samenwonend momenteel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 02 dec 2008 14:30

Mijn inziens heeft uw partner niet het recht te klagen. U hebt zelf indertijd die woning gekocht en u hebt ze ook afbetaald of betaald met persoonlijk vermogen. Dat uw partner dat niet heeft is jammer voor hem/haar, maar dat is niet uw probleem.

U bent zelfs niet verplicht de huuropbrengst van die eigen woning zomaar door te storten naar de gemeenschappelijke rekening. Indien u in die woning die u samen bezit maar elk voor de helft de kosten draagt, is er geen probleem.

Laat dus niet van u profiteren en zet zeker die andere woning ook niet op de naam van uw partner. Die andere woning is van u en van u alleen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

basejumper

#3 , 04 dec 2008 20:01

Beste,

Uw partner geniet nu al - en binnen en paar jaar nog meer - van de opbrengsten van een goed die niet van hem/haar is. U bent dus al royaal.
Vandaag betaalt de huurder volleidg de lening. Er is dus geen sprake dat de "gemeenschap" (die eigenlijk niet bestaat) bijdraagt in de afbetaling van het huis.
Er is dus ook geen reden dat u het huis geheel of gedeeltelijk in de gemeenschap zou inbrengen.
Quid indien u wel een deel van uw huis aan haar zou schenken? Bij een mogelijk vooroverlijden van uw partner zijn haar erfgenamen dan gerechtigd op een stuk van uw huis!
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”