dagvaardiging

sidoniake
Topic Starter

dagvaardiging

#1 , 10 feb 2021 15:10

Beste,
Beide ouders zijn overleden.
We zijn met 3 erfgenamen. 1 van de erfgenamen heeft schulden aan haar ex, maar er is geen sprake van schuldbemiddeling.
Wij hebben nu allen een dagvaardiging ontvangen, slechts 2 maanden na overlijden, omdat de ex het ouderlijk huis gedwongen wil laten verkopen.
Ik kan goed begrijpen dat na verkoop van het huis het deel van mijn zus naar haar ex zal gaan, maar een gedwongen verkoop eisen?
Moet ikj hier zomaar mee akkoord gaan? Wij zijn toch allemaal evenredige erfgenamen, en ik heb toch niks te maken met de schulden van mijn zus.
Bij een gedwongen verkoop is de verkoopprijs immers lager en zijn de kosten hoger, mijn erfdeel zal dus aanzienlijk verminderen. Aangezien het bedrag van de schuld groter is dan 1/3 van de geschatte verkoopprijs, zal het geld dat de ex kan recupereren via de gedwongen verkoop ook lager liggen.
Dus zou ik eigenlijk niet weten waarom hij dit vraagt.
Wat kunnen we aan de rechter vragen?
Kunnen we bv vragen om de gedwongen verkoop uit te stellen zodat we eerst zelf kunnen proberen om het huis te verkopen?
Alle tips zijn welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2021 22:30

Wij hebben nu allen een dagvaardiging ontvangen, slechts 2 maanden na overlijden, omdat de ex het ouderlijk huis gedwongen wil laten verkopen.
Wat wordt er gevraagd in de dagvaarding? Toch niet de verkoop van het huis? Eerst moet er een vereffening en verdeling van de nalatenschap gebeuren. Pas daaruit zal blijken of de erfgenaam die schulden heeft een aandeel heeft in het huis. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat deze erfgenaam zijn aandeel in de nalatenschap reeds volledig gekregen heeft door schenkingen en dus op niets meer aanspraak kan maken.
De schuldeiser kan dus niet zomaar de verkoop van het huis vragen. Er kan een notaris aangesteld worden om over te gaan tot de vereffening en verdeling van de nalatenschap, maar dat betekent niet automatisch dat de woning openbaar verkocht moet worden. Een onderhandse verkoop is niet uitgesloten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

sidoniake
Topic Starter

#3 , 11 feb 2021 11:22

Beste scorpion,

Dit staat letterlijk in de dagvaardiging.

"Aangezien verzoeker zijn schuldvordering alleen op het aandeel van de gedaagd kan verhalen en als persoonlijke schuldeiser geen beslag op het onverdeeld aandeel van zijn schuldenaar ten uitvoer kan doen brengen voor de verdeling of veiling , die hij gerechtigd is te vorderen;
Aangezien de voormelde onroerende goederen niet gevoeglijk en zonder verlies kunnen worden verdeeld en derhalve in veiling moeten worden gebracht."
"Te horen bevelen dat er op vordering van verzoeker zal worden overgegegaan tot veiling van de hierboven omschreven onroerende goederen.
Te horen bepalen dat alle kosten van het geding van de veiling voor enige toedeling zullen betaald worden uit de prijs van de veiling".

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2021 15:44

Ik heb in mijn antwoord reeds aangegeven welk verweer u voor de rechtbank kan voeren om u te verzetten tegen de verkoop.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”