Belasting teruggave

SilviePeeters
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Belasting teruggave

#1 , 27 nov 2020 07:41

De resultaat van de simulatie van de berekening is een bedrag in mijn voordeel, maar ik heb nog niet de terugbetalen gekregen. Als ik mijn aangifte raadpleeg, het altijd "in behandeling" is.
Is deze vertraging in de terugbetaling normaal?
Er is nog een bericht als ik mijn aangifte raadpleeg: Moet ik contact nemen met de administratie? Ik heb mijn aangifte een beetje te laat gessturd (Septembre).

Opgelet ! Deze simulatie kan verschillen van het uiteindelijke resultaat in uw aanslagbiljet want

er is geen rekening gehouden met bepaalde elementen zoals beroepsverliezen feitelijke vereniging, de correcte kwalificatie inzake inkomsten van buitenlandse oorsprong, ...;
eventuele negatieve bedragen in de aangifte worden tot nul herleid voor de simulatie;
wat betreft de kwalificatie van inkomsten van buitenlandse oorsprong: aan de hand van de gegevens die op de aangifte worden ingevuld is het niet mogelijk een correcte kwalificatie van de buitenlandse inkomsten te garanderen. Voor de landen die een dubbelbelastingverdrag met België hebben gesloten wordt voor deze berekening (automatisch) de vrijstelling met progressievoorbehoud toegepast. Voor de landen waarmee België geen dubbelbelastingverdrag heeft gesloten wordt het verlaagd tarief (50 %) toegepast. Het is mogelijk dat dit in uw geval niet correct is en het inkomen in België (volledig) belastbaar is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702

#2 , 27 nov 2020 08:24

U gaat nog een brief krijgen wanneer er een terugbetaling gaat zijn. Kan nog even duren. Een vriendin. Van mij heeft haar ingediend op 3 juni en bij haar staat het ook nog in behandeling. Vorig jaar had ze deze ook in juni ingediend en kreeg ze in december 2019 bericht dat de belasting op 28 februari 3020 zou gestort worden om haar rekening.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 nov 2020 10:33

Is deze vertraging in de terugbetaling normaal?
Er wachten ook nog mensen op de terugbetaling van hun tijdig ingediende belastingsaangifte ...
Dus ja ...

Zelf 2 maanden te laat indienen (einddatum was 16 juli voor particulieren) en dan vinden dat belastingsdienst te traag is :?:

Terugbetaling is pas op einde van de 2de maand volgend op maand waarin je bericht van de terugbetaling krijgt.

Reclame

LeenW

#4 , 27 nov 2020 10:37

Ze hebben sowieso tijd tot 30/06/2021, en aangezien u te laat was denk ik zelfs dat deze datum niet van tel is voor u.

LYNX XX

#5 , 27 nov 2020 11:09

#3 en #4 zeker correct. Bovendien zie ik de vermelding door TS : in behandeling. Komt dikwijls voor zeker voor bijkomende elementen zoals vermeld, welke extra controle vragen door de fiscus. Weet natuurlijk niet de aangiftegegevens van TS , maar aangiften met buitenlandse inkomsten, alimentaties, verschillende leningscontracten ( datum gerelateerd ) ... komt het geregeld voor dat dossier in behandeling is.

TS mag blij zijn als ze geen boete voor laattijdige indiening zal ontvangen. Misschien door Covid-19 door de vingers zien.

U kunt niet uw aangifte vandaag doen, en gisteren al de terugbetaling ontvangen. Geduld is een mooie deugd.

jefke007

#6 , 27 nov 2020 16:53

Ze hebben sowieso tijd tot 30/06/2021, en aangezien u te laat was denk ik zelfs dat deze datum niet van tel is voor u.

bij laattijdige aangifte heeft de fiscus nog 2 jaar extra om een aanslag te plegen

SilviePeeters
Topic Starter

#7 , 28 nov 2020 20:06

LYNX XX

Geduld is een grote deugd en u bent "zo vriendelijk". De waarheid is dat de Belgische administratie waardeloos is. Zelfs als u denkt dat u beter bent dan de rest

SilviePeeters
Topic Starter

#8 , 28 nov 2020 20:07

Om te betalen dat sneller gaat....

LeenW

#9 , 28 nov 2020 20:11

LYNX XX

Geduld is een grote deugd en u bent "zo vriendelijk". De waarheid is dat de Belgische administratie waardeloos is. Zelfs als u denkt dat u beter bent dan de rest
Het antwoord van LYNX XX was nochtans volledig correct. Het is ook ironisch te spreken over een waardeloze administratie als u zelf uw administratie duidelijk niet op orde heeft.

LYNX XX

#10 , 29 nov 2020 10:25

#9 bedankt Leen

https://newsmonkey.be/je-belastingaangi ... imum%20200...

TS mag ik u opmerken dat veel overheidsdiensten wel degelijk werk afleveren ( zeker fiscus, BTW, financiën ... ).
U moet ook beseffen dat zij tal van ingewikkelde dossiers beheren en ook geen wonderen kunnen verrichten.
Uit mijn jarenlange beroeps ( en private ) ervaringen kan ik u bevestigen dat ik zelden of nooit ambtenaren ben tegengekomen
welke bewust dossiers vertragen of niet afwerken. Alles heeft een reden ( in uw geval zie mijn vorige reactie en ook de anderen ).
Ik heb menige controles doorstaan met de vernoemde diensten. Nooit problemen gehad, en indien men zich zelf positief en beschaafd
opstelt en gegronde/onderbouwde stavingen aanbrengt, zullen deze mensen zeker tolerant en correct handelen en niet als aasgieren.

Alles hangt af hoe men zelf de zaken aanpakt, en zeker in geval men zelf in overtreding is, is een tactvolle aanpak aan te raden.
Een beetje vriendelijkheid en hoffelijkheid tov hun opent vele deuren.
Ook even nadenken dat de materies waarmee zij te maken hebben, niet altijd van de simpelste zijn. En ook gezien de talrijke wijzingen
opgelegd van boven uit; maakt het hun niet makkelijk. Zelfs private/beroepsexperten hebben niet altijd een pasklaar antwoord.

Lees boven vermelde link duidelijk. En ga indien nodig een open en eerlijke confrontatie aan, het zijn geen piranha's.

TS : neen ik ben geen ambtenaar geweest, en respecteer ieders inzet.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”