#5 , 09 nov 2020 17:24
Wij hadden een huurcontract van 9 jaar en zijn nu 7,5 jaar verder.
Opzeg gegeven 3 maand geleden via AS. We moesten uit het huis op 31 oktober. Tot daar geen probleem. Maar eigenaar laat zijn zaken door een vastgoedverkoper afhandelen en deze werkt tegen.
Aangezien 31 okt 2020 op een zaterdag viel had hij geen goesting om af te spreken voor de uitgaande plaatsbeschrijving.
Ook heeft hij nooit gebeld of afspraak gemaakt om eventueel met nieuwe huurders te komen kijken. Wel hebben wij begin oktober eigenaar nog gebeld en deze verwees ons door. Op vrijdag hebben we dan zelf maar naar de vastgoedbemiddelaar gebeld maar die had geen tijd en zou terug bellen. Geen telefoon meer ontvangen ondertussen. We een AS omdat we zogezegd de sleutels nog niet overhandigd hebben. Hij vraagt nog huur in november zolang we de sleutels niet afgeven. Ook doet hij moeilijk met de plaatsbeschrijving.
Huurpand is perfect in orde, alles gekuist en leeggemaakt. Huur steeds op tijd betaald en dit 7,5 jaar lang. Nooit hebben ze aan ons kosten gehad. Zelf op onze kosten rookdetectors geplaatst, inbouwlamp keuken vervangen, slot binnendeur vervangen, kraan badkamer en keuken vervangen, ...
Onze vraag nu. Mogen we de sleutels achterhouden als ze de uitgaande plaatsbeschrijving niet willen tekenen zonder rede? En wat met de vrijgave borg? Dat willen ze ook niet tekenen.
Ik denk dat ik best naar de vrederechter stap en daar vb 500 euro, per begonnen maand, schade vergoeding vraag + borg indien ze zonder rede niet willen tekenen of borg vrijgeven.
Hoe los ik dat het best op en wat zijn mijn rechten.