Geen facturen gekregen van telecomoperator, nu afgesloten

Beachcomber
Topic Starter

Geen facturen gekregen van telecomoperator, nu afgesloten

#1 , 10 sep 2008 11:05

Dit is een aangelegenheid die ik nu opvolg voor een familielid. Ik post hier de procedure die ik doorlopen heb, het kan interessant zijn voor iedereen.

De Feiten:

In mei sluit X een contract met een telecomoperator voor internet en TV. Alles wordt telefonisch geregeld, binnen de twee dagen is alles aangesloten en alles werkt naar behoren.
Eergisteren komt X thuis en merkt dat hij internet noch TV heeft. Navraag bij de telecomoperator leert hem dat zijn aansluiting 'ambtshalve' werd opgezegd wegens niet-betaling.

Blijkt dat X sinds de aansluiting nooit een factuur heeft gekregen. de telecomoperator bevestigt dat ook ("Onze aanmaningen en facturen werden ons ongeopend teruggestuurd door de post"). Er is nooit een aangetekend schrijven verstuurd.

Ik heb X aangeraden om het bedrag onmiddellijk te ,betalen, zodat zijn dienst weer gereactiveerd kon worden. Achteraf zou worden gerollebold over de extra kosten (aanmaningen e.d.).

Ik heb voor hem het volgende aangetekend schrijven opgesteld:
Betreft: Klachtprocedure omwille van ambtshalve opzegging dd. 09-09-2008.

Geachte,

Groot was mijn ongenoegen toen ik op dinsdag 9 september opmerkte dat de internetaansluiting gecontracteerd voor (adres) door uw diensten was opgezegd.

Bij navraag bij de financiële dienst bleken onbetaalde facturen aan de basis te liggen van deze actie.

Sinds de telefonische afsluiting van de overeenkomst in mei jl. kwam echter geen enkele factuur toe op het facturatie – adres zoals aangeduid. U bevestigt dit in uw schrijven van (datum): “De briefwisseling die we u hebben gestuurd werd ons door de post terugbezorgd.”
U verwijst eveneens naar pogingen om me telefonisch te bereiken: “Ook onze pogingen om u telefonisch te contacteren bleven vruchteloos.” Dit komt me bijzonder bevreemdend over, gesteld dat mijn gsm - nummer reeds in uw database had moeten zitten, sinds de technicus die de installatie kwam verrichten elke communicatie via dit nummer deed. Het feit dat u me op het telefoonnummer van de adsl – lijn niet kon bereiken lijkt me dan eerder vrij logisch, sinds het contract dat ik afsloot eentje was zonder telefoonlijn.

De te betalen bedragen worden niet betwist. Na telefonisch contact met de financiële dienst werd onmiddellijk een bedrag van xxx € overgemaakt op rekeningnummer wxxx-xxxxxx-xxmet de vermelding xxxxxxxxxx, boekingsdatum xxxxxxxx.
Ik betwist daarentegen wel het recht van (provider) om zonder ingebrekestelling de tussen ons geldende overeenkomst op te zeggen. Aangezien geen enkele factuur, die inherent de eis tot betaling met zich meebrengt, tot bij mij is geraakt is de schuld nooit opeisbaar geworden. Om van een officiële en wettige ingebrekestelling te kunnen spreken had (provider) ten minste aangetekend de niet-betaling van de verschuldigde betaling moeten eisen. Zonder geldige ingebrekestelling kan (provider) dus geen aanspraak maken op exceptie van niet-betaling, noch de uitvoering van de ‘ambtshalve’ opzegging. Tot op het moment dat ik de ingebrekestelling in mijn bezit had, zijnde 09-09-2008, bevond (provider) zich dus zelf in gebreke.

U verwijst naar uw algemene voorwaarden om deze ‘ambtshalve’ opzegging te rechtvaardigen. Evenwel werd het contract telefonisch afgesloten en heb ik nooit kennis genomen van deze algemene voorwaarden. Elke bepaling in deze algemene voorwaarden die afwijkt van het normale burgerrechtelijke regime is dan ook niet tegenstelbaar, ik verwijs u daarvoor naar geldende rechtsleer en rechtspraak. Uw stelling dat ik het als consument ‘behoorde te weten’ vindt evenmin grond wegens de voormelde telefonische afsluiting en het feit dat geen enkele factuur, waar op de achterzijde de algemene voorwaarden vermeld staan, mij op aantoonbare wijze ter kennis werd gebracht. Neemt men daarbij dat op het contract een adres vermeld staat waar ik voor 2003 reeds vertrokken was (adres) vermoed ik dat de facturen aldaar terecht zijn gekomen.

Overwegende de ontstentenis van een wettige ingebrekestelling en daarvoor geldende schuldvordering was deze ambtshalve opzegging zonder grond en ten minste gebaseerd op een situatie van overmacht.

Het spreekt dan ook voor zich dat elke extra kost van welke aard ook die zijn oorsprong vindt in deze ‘ambtshalve’ opzegging ongerechtigd is. Ik eis dan ook de herstelling van de onderliggende contractuele relatie, de creditering van elk bedrag betaald of verschuldigd omwille van de opzegging, de re-activatie van de dienst en elke schrapping van een eventuele vermelding op databanken ter bestrijding van wanbetaling.

Om verdere moeilijkheden te vermijden heb ik ter voldoening van toekomstige factuurbedragen reeds een doorlopende opdracht ingesteld bij mijn bankinstelling.

Het spreekt voor zich dat ik desgevallend niet zal nalaten mijn rechten te verdedigen bij de bevoegde rechtbanken.

Hoogachtend,
X
De geldende rechtsleer en rechtspraak waarover ik het heb komt uit o.a. het standaardwerk Y. Brosens, W. De Bus, S. Decloedt, K. Devos, K. De Vulder, C-A. Dumont de Chassart, J-L. Kerrels, S. Ongena, C. Renier, D. Rombouts, S. Van de Velde, V. Vanpeteghem, E. Viatour, Algemene voorwaarden, Brussel Bruylant, 2007.

Ondertussen heb ik reeds het bericht gekregen van X dat zijn internet weer werkt. Nu nog de kosten. Ik post de aanwezigen hier op de hoogte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Topic Starter

#2 , 17 sep 2008 15:41

Ondertussen zijn alle diensten weer aangesloten, zonder kosten en met drie maand gratis internet+TV erbovenop.

Het loont om van zijn tak te maken.

Rebel-with-a-cause

#3 , 17 sep 2008 22:00

Ondertussen zijn alle diensten weer aangesloten, zonder kosten en met drie maand gratis internet+TV erbovenop.

Het loont om van zijn tak te maken.
Proficiat voor de gedane moeite.

Reclame

Lex

#4 , 18 sep 2008 11:05

De verkoper die zijn vordering tot betaling grondt op de stilzwijgende aanvaarding van facturen,voortvloeiend uit de afwezigheid van protest, moet bewijzen op welke datum die facturen bij de koper zijn toegekomen.(Cass. 8 november 1991,R.W. 1991-92,988)

Beachcomber
Topic Starter

#5 , 18 sep 2008 11:15

Kijk eens aan.

Tnx Lex!

Terug naar “Handelspraktijken”