Goede morgen,
Mijn echtgenoot is overleden in 2017. Wij zijn gehuwd in 2014 met volledige scheiding van goederen en afstand van erfenis. Omdat na zijn overlijden bleek dat hij zware schulden had gemaakt, heeft iedereen ook afstand van erfenis gedaan.
Nu krijg ik van zijn vroegere makelaar telefoon dat er een groepsverzekering (contract gestopt in 1993) bestond op een eerdere firma van hem (ondernemingsnummer geschrapt in 2013) er werden dus geen betaligen meer verricht ervoor. Blijkt dat een premie van 10.000€ (minus lasten) zou uitbetaald worden n a v zijn overlijden. Er staat niemand vermeld in dit verzekeringscontract als begunstigde.
Vraag 1: kan deze premie aanvaard worden zonder risico want iedereen deed afstand van erfenis ? Of lopen we het risico dat bij aanvaarden van deze premie ook de schulden ons kunnen toegewezen worden ? Of komt deze premie toe aan de nalatenschap en moet deze dan geweigerd worden ? Zijn er andere oplossingen?
Vraag 2: wie zijn de begunstigden van dit contract als er geen naam vermeld is, en contract eindigde in 2013
Vraag 2: mijn wijlen echtegenoot woonde onder mijn dak, n a v weigering van erfenis en we geen akte van bezit mochten uitoefenen, staan er hier dus nog gewoon goederen van hem op zolder en in garage (fiets, golftas met atributen, kleding, oude roeste moto+ helmen en pak,,...) Wat mag/kan ik doen om deze te verwijderen uit mijn huis zonder die daad van bezit te stellen?
Dank voor jullie advies. Met vriendelijke groeten