Kunnen wij als grootouder een voorlopig hoederecht krijgen over onze kleinzoon van 3 jaar?

anneke320
Topic Starter

Kunnen wij als grootouder een voorlopig hoederecht krijgen over onze kleinzoon van 3 jaar?

#1 , 14 aug 2020 15:34

Hallo,

Hier een moeilijke vraag.
Mijn dochter 30jr, is niet officieel samenwonend met een vriend, niet de vader van ons kleinkind. De vader is geinterneerd wegens poging tot doodslag met voorbedachte rade. Meerdere veroordelingen. Gevaar voor de maatschappij.
Ons kleinkindje is al is geplaatst geweest (hij was toen nog maar een baby) wegens slechte huishouding met slagen en verwonding. Ik mocht toen niet voor hem zorgen zeiden ze, omdat ik er te dicht bij sta??? Hoe erg toch.
Nu is het zover gekomen dat onze kleinzoon bijna altijd bij ons is. De dochter moet opgenomen worden in een psychiatrische instelling. Zij kan niet voor haar zoontje zorgen, laat staan voor zichzelf. Financieel is het daar ook niet goed. Deurwaarders hebben net alles opgeschreven. En binnenkort is het huis dus nog leeg ook.
Ons kleinkindje is hier de dupe van.

Nu mijn vraag.
Kunnen wij als grootouder voorlopig het hoederecht krijgen tot mijn dochter alles terug op een rij heeft?
Zij zou ermee toestemmen, maar ik wil alles op papier.

Dank voor een snel antwoord.
Mvg, Anneke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2020 16:44

https://www.gezinsbond.be/Gezinspolitie ... nderen.pdf

Sedert de wetswijzigingen inzake is er geen sprake meer van hoederecht wel van co-ouderschap wet 1994 1995 2006 hoorrecht minderjarigen hoederecht 13 april 1995

Grootouders hebben mogelijkheid tot bezoekrecht art 375bis bw

Maar wat jullie moeten krijgen is het (tijdelijke) gezagsrecht ... als de kleinzoon al zo lang bij jullie is ... hoe komt dat bepaalde officiële organisaties dat nog niet hebben opgevolgd?
Waar staat kleinzoon ingeschreven wie ontvangt kindergeld (nu groeipakket)?

Ga eens langs bij kind en gezin / www.caw.be of sociale dienst OCMW in uw gemeente... uiteindelijk zal jeugdrechtbank moeten beslissen in belang van het kind.

anneke320
Topic Starter

#3 , 14 aug 2020 17:43

De kleinzoon is reeds opgevolgd door OCJ, Merode, CAW, kind en gezin. Jaren heeft dit geduurd. Maar steeds luisterden ze enkel naar mijn dochter en niet naar ons. Maar de maat is vol nu er ook nog drugs en drank aan te pas komen waar de kleine bij is. Als hij dan terug bij ons is moet die precies 2 dagen afkicken. Over een week of 2 hebben wij ook 20 extra vuilzakken van hun bij de onze gezet. Das al de 2de maal. Zij betalen hun vuilbak ook al niet. Zij kuisen ook niet of ruimen niet op enzo. Maar al die consulenten en maatschappelijke werksters zeiden dat ik me aanstelde en dat elk huishouden zijn eigen normen en waarden heeft. Sorry maar rommel oke maar vieze vuiligheid en drugs volgens mij toch niet hoor.
Binnenkort wordt ze weer opgenomen in de psychiatrie. Dan vind ik toch dat er iets mag gebeuren.
De kleine staat bij haar opgeschreven en het kindergeld gaat ook naar haar.
Wij hebben altijd alles allemaal zelf betaald.

Reclame

anneke320
Topic Starter

#4 , 15 aug 2020 09:06

Hey Fransiscus, hoe reageer ik privé? Ik vind geen knopje om te antwoorden op je pb.

Thx Anneke

Marcus Aurelius

#5 , 15 aug 2020 10:08

T.S. ik raad u aan om contact op te nemen met een zorgcoördinator bij uw ziekenfonds, zorgcoördinator bij uw ocmw of zorgcoördinator binnen het CAW en/of de jurist verbonden aan uw OCMW.

Verder raad ik u aan om de volgende topics te lezen:

https://www.lexalert.be/nl/article/het- ... randert-er

https://www.kennisplein.be/sites/Jeugdr ... ders-.aspx

Ik vrees dat enkel een uitspraak van de Familierechtbank uitsluitsel kan brengen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105

#6 , 15 aug 2020 12:26

Hey Fransiscus, hoe reageer ik privé? Ik vind geen knopje om te antwoorden op je pb.

Thx Anneke
Helemaal bovenaan rechts, is de zwarte balk; Klikken op Privéberichten. Dan verder klikken op "Bericht opstellen" (helemaal links)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”