Gemeenschappelijk kosten appartement

Tourtel
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijk kosten appartement

#1 , 24 jul 2020 09:48

Tussen de 2 huurders was een mondelinge afspraak gemaakt om via een beurtrol de gemeenschappelijke delen te onderhouden. Helaas heeft die afspraak niet lang stand gehouden.Een huurder vertrekt eind september en we zouden dit willen aanpassen voor de nieuwe huurder.

Als verhuurders zouden we nu het maandelijks bedrag gemeenschappelijke kosten verhogen. Een deel van het bedrag zou dienen voor het verbruik van stroom in gemeenschappelijke deel. Het andere deel zouden we gebruiken om 1x per maand zelf de inkomhal en toebehoren te onderhouden. Zo houden we ook regelmatig toezicht zonder in overtreding te zijn met wettelijke bepalingen betreffende privacy huurders. We blijven tenslotte in gemeenschappelijke deel.
Nu is het voldoende om bv. een vast bedrag te vermelden: bv 30 euro per maand. Of moet dit bedrag gesplitst worden bv. 20 euro kuisen inkomhal door verhuurder en 10 euro vast stroomverbruik huurder.
Er kan door verhuurder ook geen factuur gemaakt worden voor het onderhoud gemeenschappelijk deel. (geen zelfstandigen).
Is het dan ook aangeraden om maandelijks de huurder(s) een document te laten ondertekenen na kuisen verhuurder?
Of maak ik het hier te moeilijk?
Dank bij voorbaat voor de nodige informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22581
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jul 2020 11:38

Hou eenvoudig. Reken gewoon een forfaitbedrag aan per maand. Vermeld wel waarvoor dat zal dienen (maandelijks kuisen gemeenschappelijke delen en het stroomverbruik)
Als je teveel in detail gaat, kan je huurders meemaken die hierover detailrekeningen gaan voor vragen, waarvoor dan weer een afzonderlijke stroommeter nodig zal zijn. Bij een maandelijks forfaitbedrag zijn geen facturen nodig. Wil je duidelijkheid scheppen voor de huurders, kan je in de hall nog een blad hangen waarop telkenmale wordt ingevuld wanneer er gekuist is (zoals je soms ziet hangen in sanitaire ruimtes van gebouwen en ziekenhuizen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”