Dat had ik dus al gevreesd. Maar op website van de politie hier staat zelfs dat ze alle vragen over Corona niet kunnen beantwoorden. En dat je best rechtstreeks het crisis centrum raadpleegt, wat ik dus ook gedaan heb. Dus wat er zou kunnen gebeuren, in het slechtste geval, is dat ik met mijn vriendin deze auto ga halen, op de heen en terugweg geverbaliseerd wordt (4 maal 250 euro is 1000 euro boete), ondanks de mail van het crisiscentrum dat dit wel eenmalig toegestaan is? En dan heb ik juridisch geen verhaal?Op geen enkele manier te zien als een essentiële verplaatsing onder het MB.
Niet naar of voor een toegelaten activiteit, dus niet essentieel.
Door Crisiscentrum (en in hun FAQ) wordt er volop op los gefantaseerd wat toegelaten zou zijn, interpretatie door politie op de weg is anders & strikter.
Welkom in BelgiëMaar op website van de politie hier staat zelfs dat ze alle vragen over Corona niet kunnen beantwoorden. En dat je best rechtstreeks het crisis centrum raadpleegt, wat ik dus ook gedaan heb.
Mail of de FAQ van crisiscentrum heeft geen enkele juridische waarde, en is op meerdere punten pertinent strijdig met de uitgevaardigde besluiten.ondanks de mail van het crisiscentrum dat dit wel eenmalig toegestaan is? En dan heb ik juridisch geen verhaal?
Tekst MB is zowat wekelijks aangepastJah... Ik begrijp wel dat men snel maatregelen moet treffen, en de teksten interpreteren, en dat er niet altijd genoeg tijd is om met iedereen de violen gelijk te stemmen.
En ik vraag me af of het puur toeval is dat het begin van die soap nogal grof in het voordeel was van één groep tuincentra, terwijl een ex-top-man m/v van die centra een zware vinger in de pap had in de beslissende vergaderingen...Tekst MB is zowat wekelijks aangepastJah... Ik begrijp wel dat men snel maatregelen moet treffen, en de teksten interpreteren, en dat er niet altijd genoeg tijd is om met iedereen de violen gelijk te stemmen.
Er is amper een poging tot verduidelijking gedaan van dubieuze formuleringen
Wel steeds wat niche-reglementering bij ingegooid
De tuincentra/bloemenwinkel soap was daar gevolg van
Neen daar hebben ze niets over gezegd, zie beneden.Uiteindelijk heeft de rechter het laatste woord. Die oordeelt of hij dit een noodzakelijke of dringende verplaatsing vindt.
Als u het bewijs hebt dat het krisiscentrum u zegt dat dit toegelaten is, kan u voor de rechter ook de 'onoverwinnelijke dwaling' pleiten en is de kans groot dat de rechter dit zal aanvaarden.
Heeft het krisiscentrum ook gezegd dat u met uw vriendin mag meerijden? Dat dit ook voor haar een noodzakelijke of dringende verplaatsing is?
Buiten Brussel MIVB heb ik nog niets gehoord over controles op "niet-essentiele verplaatsingen" per openbaar vervoer
Maar hoe zou ik mijn auto anders kunnen gaan terughalen?
Onwaarschijnlijk eigenlijk, hoe gemakkelijk een ambtenaar of zelfs maar ingehuurd call-center zonder enige bevoegdheid terzake, vanachter hun computertje zowat de pauselijke zegen geeft om een regeringsbesluit te overtreden.Beste,
U mag eenmalig dit traject doen. Aangezien deze situatie moeilijk te bewijzen valt, hoeft u geen documenten mee te nemen.
Voor meer informatie: https://crisiscentrum.be/sites/default/ ... rsie_8.pdf
Infolijn Coronavirus