Fabrieksgarantie airco

sophie1972
Topic Starter
Berichten: 1

Fabrieksgarantie airco

#1 , 19 aug 2008 09:46

Wij kochten een tweedehandswagen (VW Passat Variant) in december met een fabrieksgarantie tot maart 2009. Momenteel is de airco defect. We sukkelen reeds enkele maanden met een defecte airco en de wagen was reeds verschillende keren binnen voor herstelling. Alle mogelijke onderdelen werden reeds vervangen, maarde airco blijft defect. Tot op heden hebben we nog niets moeten betalen, gelukkig. Maandag ek. gaat de wagen opnieuw naar de garage voor herstelling. De hoofddealer te Brussel vindt dit een betreurens waardig probleem en schuift alle verantwoordelijkheid van zich af, alle herstellingen en eventuele commerciele tegemoetkomingen moeten van onze dealer komen. Is er een garantie op de herstelde stukken? Is hier ook een garantie geldig van 2 jaar? Wat indien de fabrieksgarantie van 2 jaar verloopt en het probleem is nog steeds niet opgelost? In onze rechtsbijstandsverzekering is geen clausule voor contractuele geschillen. Wat staat ons te doen? Moeten wij opdraaien voor de kosten na de garantieperiode? Het is toch een reeds lopend probleem. Wie kan ons helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 aug 2008 10:57

“Art.1649bis. § 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.§ 2. In de garantie :- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de INHOUD van de garantie EN de essentiële GEGEVENS vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.§ 3. Op verzoek van de consument moet de garantie hem schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke DUURZAME drager beschikbaar worden gesteld.Wanneer de verkoopovereenkomst schriftelijk is, behoudt ze in ieder geval de inlichtingen bedoeld in § 2.§ 4. Indien een garantie niet conform de vereisten bepaald in §§ 2 en 3 is, doet zulks op generlei wijze afbreuk aan het recht van de consument om de naleving ervan te eisen.Zulks geldt eveneens wanneer de garantie niet conform is aan de eisen voorzien in artikel 13, eerste lid, van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument.”(B.W.).

Onderzoek dus vooraf de beschrijving in uw garantiebewijs of in de desbetreffende reclame.Onverminderd de geboden garantie kan u ook steeds de toepassing vorderen van de overige bepalingen van art.1649bis-octies B.W..

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”