Beroep tot vernietiging bij de Raad van State

Lex
Topic Starter
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

Beroep tot vernietiging bij de Raad van State

#1 , 02 aug 2008 13:39

Afzender gaf toestemming om dit bericht te plaatsen.


Met de openbaarheid van bestuur in mijn achterhoofd heb ik, uit naam van Maralina, een belangengroep die zich inzet voor afstandmoeders die ooit hun kind (vrijwillig?) onvrijwillig hebben moeten afstaan heb ik aan Kind En Gezin enkele vragen gesteld.

Daar vele van deze moeders door erkende instanties naar Frankrijk werden gebracht om daar anoniem te bevallen, is het voor velen een heuse lijdensweg om hun kind terug te vinden.

Hier volgen de vragen die ik gesteld heb :

1. Hoeveel adoptiedossiers worden er geachriveerd in de archieven van Kind en Gezin?
2. Hoeveel adoptiedossiers bevinden er zich nog in de archieven van erkende adoptiediensten en andere diensten?
3. Hoeveel adotpiedossiers, waarvan de geboorte in Frankrijk plaatsvond, bevinden er zich in voorgemelde archieven?
4. Hoeveel niet-erkende adopetiediensten kunt u in kaart brengen in Vlaanderen?


Kind en Gezin heeft hier nooit op geantwoord waardoor ik een beroepsschrift heb verstuurd naar de Kanselarij. Maar deze is onontvankelijk verklaard omdat ik, volgens hen, louter informatieve vragen heb gesteld en geen inzage gevraagd heb in een bestuursdocument.

Moet ik daaruit besluiten dat deze archieven nooit hebben bijgehouden hoeveel dossiers ze archiveren en, en dit is zeer cruciaal om een opsporing te starten, nooit de geboorteplaatsen hebben genoteerd?

Gewenst Kind dat een spoorzoekers bord heeft, resorteert onder Kind en Gezin. Gaan zij telkens dossier per dossier nakijken indien iemand vraagt om een opzoeking te starten?

Omdat deze theorie nogal onlogisch en ongeloofwaardig klinkt in onze oren, willen we verder gaan om beroep tot vernietiging aan te tekenen bij de Raad van State.

Maar hoe begin je hieraan? Ik heb 60 dagen tijd, te rekenen vanaf 30 juli, om een beroep tot vernietiging te starten.

Kan iemand mij hiermee wegwijs helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 aug 2008 10:59

‘Kind en Gezin’ is een Vlaamse openbare instelling.Ik ga ervan uit dat u met Kanselarij bedoelt ’Kanselarij van de Vlaamse Gemeenschapscommissie Sainctelettesquare 17 1000 Brussel en dat u een annulatieberoep wil instellen tegen de weigering van ‘Kind en Gezin’ u raadpleging of afschrift te verlenen van bestuursdocumenten.

Zie art.14,17,19 Raad van State-wet 12 januari 1973 alsmede art.2 Regentsbesluit 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de Raad van State en kom daarna zonodig terug.

“Art.7.De personeelsleden van instanties zijn verplicht om ieder natuurlijk persoon, rechtspersoon of groepering ervan die informatie zoekt waarover instanties beschikken, hierbij behulpzaam te zijn.De instantie is verplicht aan ieder natuurlijk persoon, rechtspersoon of groepering ervan die erom verzoekt, de gewenste bestuursdocumenten openbaar te maken door er inzage in te verlenen, er uitleg over te verschaffen of er een afschrift van te overhandigen.”(26 MAART 2004. - Decreet betreffende de openbaarheid van bestuur)

U dient het bestaan aan te tonen van het bestuursdocument waarvan u raadpleging of afschrift zou geweigerd zijn.Behulpzaam zijn bij het zoeken van informatie waarover ‘Kind en Gezin’ beschikt houdt niet de verplichting in zulk document op te stellen

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

djanodive
Berichten: 326

#3 , 09 aug 2008 16:52

Ik zou zeggen: herformuleer je verzoek en vraag nu geen informatie maar daadwerkeljike documenten. Of ze nu bestaan of niet, u zal het wel horen.

Vraag bijvoorbeeld inzage in het archief. Vermeld eventueel ook welke documenten (bijvoorbeeld: geboorteaktes van dit tot dat jaar, aanvragen, ...) Uiteraard moet de bewaarder van deze documenten zekening houden met de wet op de Openbaarheid van Bestuursdocumenten alsook de Privacywetgeving en dergelijke meer.

Maar op die manier vraag je dus effectief inzage in bepaalde documenten.

Is er trouwens geen wet die deze instantie regelt? Ikzelf heb ook documenten opgevraagd bij een door een wet opgerichte instantie, en daar had ik bijkomende rechten. eens nakijken.


Zowiezo zal je het slim moeten spelen en ervoor zorgen dat je aanvraag valt onder het Decreet. Ikzelf heb hier geen problemen mee gehad om de eenvoudige reden dat ik eers ALLE besluiten bekeken heb van de Beroepsinstantie. Op die manier weet ik wat ze ontvankelijk en gegrond beschouwden en wat niet.

www.vlaanderen.be/openbaarheid

Groetjes,

Reclame

Terug naar “Staatsrecht”