Ik heb bij een hypotheekmakelaar een lening aangevraagd voor een project. (375k) Volgens heb en zijn analisten had de bank geen reden om de lening te weigeren.
De eerste aanvraag bij een bepaalde bank wordt geweigerd en de reden wordt niet gegeven. Kredietmakelaar komt te weten dat er iets aan de hand is. Hij komt af met iets van fraude. Meer weet hij niet.
Hij stelt voor om de lening weer aan te vragen bij een andere bank.
Ik vertel hem dat er in 2016 een witwas melding was gedaan bij [Bank] en ik werd toen ook de deur uitgewezen. Deze witwasmelding had het gevolg dat er een onderzoek was. Deze witwasmelding werd gedaan omdat ik in 2016 hoge bedragen gestort kreeg omdat ik investeerde in CFDS. Dit zijn eigenlijk hoge risico aandelen. Deze stortingen waren verspreid onder mijn rekening, mijn vader mijn moeder en mijn broer. Dit was omdat er bonussen werden uitbetaald per nieuwe klant. Zij zagen deze geldstroom als witwas, omdat ze op de rekening van mijn ouders kwam en naar mij werd doorgestuurd.
Dit onderzoek heeft geen gevolg gehad en was geklasseerd door de strafrechter. Alleen is de fiscus nu komen aanbellen, maar dit is ok.
Nadat mijn eerste aanvraag was geweigerd heb ik mijn fiscale advocaat gebeld en heb hem om advies gevraagd. Hij zei me dat het inderdaad kan dat [Bank] de melding nog intern heeft en dit heeft overgemaakt naar alle banken. Het beste wat we konden doen was een brief naar de compliance departement van [Bank] sturen om die melding teniet te doen want de zaak was zonder gevolg geklasseerd en dit betekent dat het geen witwas was. Dit is gebeurd.
Vervolgens hebben wij weer een aanvraag gedaan bij een ander bank, om uiteindelijk weer een afwijzing te krijgen zonder uitleg. Bij hun afwijzing is hun motief:
Compliance (vertrouwelijke informatie)
Ze mogen niks zeggen of niks doen.
Nu zitten we zonder lening en een compromis waarvan de opschortende voorwaarden zijn verlopen.
Weet er iemand hoe ik teweten kan komen wat er aan de gaande is?
Hoe kan ik weten op welke zwarte lijst ik sta en hoe ik dit kan rechtzetten. Ik zit nu in de problemen door iets dat ik niet heb gedaan.