OM vordert 4jaar voor moeder die kinderen weghield v oma/opa

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

OM vordert 4jaar voor moeder die kinderen weghield v oma/opa

#1 , 22 jun 2008 13:54

OM vordert 4 jaar voor moeder die kinderen 2 jaar weghield van oma en opa
zie

http://www.f4j.be/doc/doc08/080619_OM_v ... n_opa.html

bron:
http://www.pagia.be

RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 22 jun 2008 14:27

Je laat wel heel handig het stuk weg waarin de moeder verklaart dat ze de kinderen weghield van de grootouders omdat ze vreesde voor seksueel misbruik.

Misschien is daar niets van aan ... maar het mag toch wel effe vermeld worden i.p.v. alweer zomaar een berichtje te worden in de trant van "vrouwen zijn kwaadaardige wezens".

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roderidder
Topic Starter

#3 , 22 jun 2008 15:11

beste mapleleiah,

1) Er is niets weggelaten van het oorsprongkelijk artikel. Je beschuldiging met betrekking tot iets weglaten is dus onterecht, je kan daar zelf over oordelen.

2) Vrouwen zijn geen kwaadaardige wezens, integendeel zelfs

3) Als je niet akkoord bent met een gerechtelijke uitspraak inzake een verblijfsregelingregeling dan moet je je wenden tot de rechter (wat in deze casus blijkbaar gebeurd is). De geldende rechterlijke uitspraak dient gerespecteerd te worden en verklaren dat er te vrezen valt dat (groot)moeder of (groot)vader grensoverschrijdend sexueel gedrag zal vertonen is (zo bleek) geen grond om de gerechtelijke uitspraak naast zich neer te leggen.

Wat ik hekel is dat justitie vaders en moeders niet gelijk behandeld, noch in het strafrecht en ook niet bij (echt)scheidingen met jonge kinderen (zeker niet in baby-peuter-kleuter cases)

Kortom ik ijver dat moeders en vaders gelijke kansen krijgen.
Heb je daar een probleem mee?

Voor meer informatie met betrekking tot gender en gezinsgeweld
http://www.richel.org/hg/

en

Mannen en vrouwen zijn even gewelddadig
Dr Martin Fiebert, hoogleraar aan de California State University houdt op het internet al geruime tijd een lijst bij van onderzoeken naar huiselijk en relatiegeweld. Fiebert verzamelt daarbij bij voorkeur studies waarbij beide partners gelegenheid hebben gekregen om iets te vertellen over het geweld in hun relatie. Dat is bijzonder: menige studie naar huiselijk geweld baseert zich uitsluitend op meldingen van vrouwen, en het is dan ook niet verbazingwekkend dat uit die studies het beeld naar voren komt dat 80% van het huiselijk geweld door mannen veroorzaakt wordt. Wie alleen kijkt naar vrouwenmishandeling, die ziet natuurlijk geen mannenmishandeling.

http://www.richel.org/hg/Fiebert.html

als voorbeeld:
Je moet als vader maar eens een pasgeboren baby met het gezicht omlaag in de badkuip laten liggen en het daarna in de diepvries stoppen dan kom je er niet vanaf met 3 jaar cel. Doen vaders soortgelijke dingen? Ja hoor 40% van ouders die hun kind doden zijn vaders
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... source=rss

RR

Reclame

mapleleiah

#4 , 22 jun 2008 23:32

beste mapleleiah,

1) Er is niets weggelaten van het oorsprongkelijk artikel. Je beschuldiging met betrekking tot iets weglaten is dus onterecht, je kan daar zelf over oordelen.
Noch in de topic van uw bericht ... noch in het berichtje zelf vermeldde u ook maar iets van de reden waarom de vrouw haar kinderen zogezegd weghield van de grootouders. Er stond alleen die spectaculaire titel dat de vrouw dat kind effectief weghield + twee links.

Iemand die geen tijd heeft om het volledige artikel te lezen of die geen zin heeft om op de link te klikken, krijgt dus een verkeerd beeld.

Pas op, ik zeg niet dat die vrouw gelijk heeft, he ... niet noodzakelijk ... het kan een drogreden zijn. Maar als het gerecht soms ongelijk heeft i.v.m. omgangsrechtregelingen enz., kunnen ze hier ook wel eens ongelijk hebben i.v.m. het toelaten van een kind bij een man die er misschien geen al te koosjer manieren op nahoudt in het bijzijn van kinderen.

Lenny

roderidder
Topic Starter

#5 , 23 jun 2008 01:30

Het is de eerste keer in Belgie dat er 4 jaar is gevorderd omwille dat een onwillige ouder de kinderen van hun grootouders heeft weg gehouden.

Een dergelijke vonnis moet een enorme steun zijn voor de vele tienduizende grootouders hier in Belgie die van geen hout pijlen weten te maken omdat ze hun kleinkinderen niet meer zien.

Bovendien is het een belangrijk maatschappelijk signaal voor de onwillige ouders die menen dat ze daar toch niet adequaat voor gestraft gaan worden (lees ze doen me toch niets serieus als ik maar het been stijf blijf houden en obstructie blijf voeren - wat helaas de praktijk was van het OM de laatste 25 jaar -).

Hulde aan het Openbaar Ministerie verbonden aan de rechtbank van eerste aanleg van Antwerpen dus en geloof me maar dat ik het OM niet vaak lauwer in dit soort van zaken. Er loopt zelfs een gerechtelijk onderzoek omdat ik hier de locale Jeugdparketmagistraat zou stalken.

Nu dinsdag staat o.a. mijn moeder en ik (mijn vader is helaas vroegtijdig overleden :-( ) voor de Raadkamer omdat ze zich net als ik zich burgerlijke partij heeft gestelt omdat de moeder van onze dochter obstructie heeft gevoerd in de familiale contacten langs vaders kant ondanks een gerechtelijke uitspraak

RR

sniper

#6 , 23 jun 2008 09:05

Het is de eerste keer in Belgie dat er 4 jaar is gevorderd omwille dat een onwillige ouder de kinderen van hun grootouders heeft weg gehouden.

Een dergelijke vonnis moet een enorme steun zijn voor de vele tienduizende grootouders hier in Belgie die van geen hout pijlen weten te maken omdat ze hun kleinkinderen niet meer zien.

Bovendien is het een belangrijk maatschappelijk signaal voor de onwillige ouders die menen dat ze daar toch niet adequaat voor gestraft gaan worden (lees ze doen me toch niets serieus als ik maar het been stijf blijf houden en obstructie blijf voeren - wat helaas de praktijk was van het OM de laatste 25 jaar -).
mijn ouders krijgen mijn kinderen ook niet te zien
ik wil niet dat mijn kinderen slagen zouden krijgen (ik heb er genoeg gehad)

ik heb al meer dan 15 jaar geen contact meer met mijn ouders en ik zou niet weten waarom dat nu zou moeten veranderen omdat ik kinderen heb
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

dieke

#7 , 23 jun 2008 09:20

Ik ben het eens met sniper. Ik vind het soms schrijnend hoe vaders of moeders hun kind willen weghouden van de andere ouder, zonder geldige reden. Maar de grootouders, sorry hoor, maar als je zelf om 1 of andere reden een erg slechte band hebt met je ouders/ schoonouders, vind ik het normaal dat je ook je kinderen niet met hen in contact wil zien.

Het zijn in mijn ogen in de eerste plaats de ouders SAMEN die over hun kind beslissen. Als die beslissing inhoudt dat kleinkinderen geen band kunnen opbouwen met hun grootouders, denk ik meteen: waar rook is, is vuur. Grootouders die bv. hun eigen kinderen en schoonkinderen niet respecteren, moeten ook niet komen zeuren dat ze hun kleinkinderen niet kunnen zien.

mapleleiah

#8 , 23 jun 2008 11:59

Ik ben het eens met sniper. Ik vind het soms schrijnend hoe vaders of moeders hun kind willen weghouden van de andere ouder, zonder geldige reden. Maar de grootouders, sorry hoor, maar als je zelf om 1 of andere reden een erg slechte band hebt met je ouders/ schoonouders, vind ik het normaal dat je ook je kinderen niet met hen in contact wil zien.

Het zijn in mijn ogen in de eerste plaats de ouders SAMEN die over hun kind beslissen. Als die beslissing inhoudt dat kleinkinderen geen band kunnen opbouwen met hun grootouders, denk ik meteen: waar rook is, is vuur. Grootouders die bv. hun eigen kinderen en schoonkinderen niet respecteren, moeten ook niet komen zeuren dat ze hun kleinkinderen niet kunnen zien.
Amen ...

Straks komen nonkels en tantes ook hun rechten opeisen ...

We weten in dergelijke gevallen zelden de twee kanten van het verhaal ... en soms zijn er verdomd goede redenen om kinderen van iemand weg te houden, of het nu de vader, moeder, oma, opa, nonkel, tante ... wiedanook is.

Ik stel me dan ook altijd vragen bij krantenartikels en nieuwsberichten ...

Iedereen kan vertellen wat hij/zij wil. Uiteindelijk maakt het in deze tijd niet meer uit wie de waarheid spreekt, maar wel wie geloofd wordt.

Lenny

roderidder
Topic Starter

#9 , 23 jun 2008 12:44

In de stelling van Dieke, dat het in de eerste plaats een gezamelijke beslissing van de ouders dient te zijn, kan ik mij het meest vinden ook al heeft dit tot gevolgd geen contact tussen grootouders/tantes/nonkels etc

Toch hoe groeit zoiets meestal of welke zijn de verschillende redenen in de praktijk?

Dat je als kind tussen 1-2 generaties terug laat ons zeggen op 14 jarige leeftijd "regelmatig" naar eigen oordeel meer dan een pedagogische tik hebt gekregen (iets minder dan de Witte van Zichem) wil m.i. nog niet zeggen dat de grootouders gelet hun leeftijd nu heden nog zo'n losse handjes hebben.

Wat zeker is, is dat je de grootouders (en je kind?) ontzettend veel pijn of schade kan aandoen.

Het doet me denken aan die meneer die zegt
"Het besef dat hun leven voorbij gaat alsof ik nooit bestaan heb dat wreet elke minuut van elke dag aan me"

Afbeelding

Overigens dat slaan is door de jaren heen steeds minder geacsepteerd geworden en ben daar niet rauwig om dat men nu wat creatiever dient te zijn in de bestraffing van iemand die men opvoed. Wel is zo dat men als ouder -EN IK VREES DAT MEN DAT VAAK VERGEET- die -GEZAMELIJKE- beslissing niet laten leiden door de hun eigen ogen of rancunes maar gekeken door het ogen van het kind. Mogelijks is dat toch iets van geheel andere aard. Het is niet dat je er zelf niet echt goed mee overweg kan dat je kinderen daar niet toe in staat zijn en het een meerwaarde vor hun (kan) zijn.

Delicate en complexe materie dus zeker als je weet dat we sniper achtereen heel misschien 4 jaar hier op dit forum moeten missen ;-)

RR

dieke

#10 , 23 jun 2008 13:09

Kijk RR, ergens kan ik u heel goed volgen. Het is ook het meest altruïstische als je ten alle tijde alleen maar zou kiezen vanuit het standpunt van je kind.

Maar ik denk dat vaak bv. die losse handjes die nu niet meer losstaan,... niet de echte reden zijn. De echte reden lijkt me in zulk geval te zijn dat je je zelf als kind niet door je ouders gerespecteerd voelt in wie je bent. Ik vind dat zeker een geldige reden om ook je eigen kind weg te houden bij zijn grootouders.

Een kind opvoeden is sowieso niet simpel. Als je dan ook nog eens dat kind af en toe moet 'afgeven' aan mensen waarvan je weet dat ze jou nooit gerespecteerd hebben in jouw overtuigingen en gevoelens, dan wringt dat. Kinderen zijn trouwens ook niet dom. Die voelen dat ook.

Ik weet dus niet (lees: ben eerder overtuigd van het tegendeel) of het in zulke situaties wel een goed idee is om je kinderen daarmee 'op te zadelen' 'in hun belang'. Uiteindelijk is familie zeker wel belangrijk, maar er kunnen anderzijds genoeg andere mensen zijn buiten je gezin, waarmee een kind een extra band kan hebben.

mapleleiah

#11 , 23 jun 2008 14:45

Kijk RR, ergens kan ik u heel goed volgen. Het is ook het meest altruïstische als je ten alle tijde alleen maar zou kiezen vanuit het standpunt van je kind.

Maar ik denk dat vaak bv. die losse handjes die nu niet meer losstaan,... niet de echte reden zijn. De echte reden lijkt me in zulk geval te zijn dat je je zelf als kind niet door je ouders gerespecteerd voelt in wie je bent. Ik vind dat zeker een geldige reden om ook je eigen kind weg te houden bij zijn grootouders.

Een kind opvoeden is sowieso niet simpel. Als je dan ook nog eens dat kind af en toe moet 'afgeven' aan mensen waarvan je weet dat ze jou nooit gerespecteerd hebben in jouw overtuigingen en gevoelens, dan wringt dat. Kinderen zijn trouwens ook niet dom. Die voelen dat ook.

Ik weet dus niet (lees: ben eerder overtuigd van het tegendeel) of het in zulke situaties wel een goed idee is om je kinderen daarmee 'op te zadelen' 'in hun belang'. Uiteindelijk is familie zeker wel belangrijk, maar er kunnen anderzijds genoeg andere mensen zijn buiten je gezin, waarmee een kind een extra band kan hebben.
Ik wil hier nog even bij aanvullen dat we allemaal beïnvloed worden door wat we zelf meegemaakt hebben en wat onze dierbaren moeten doorstaan.

Van een vader die zijn kinderen zonder aanwijsbare redenen niet mag zien kan ik begrijpen dat deze de wereld wat eenzijdig begint te bekijken.

Maar er zijn dus ook andere verhalen ... Ik kon eerder uit een omgeving met verschillende gescheiden koppels waarvan de vader niet eens geïnteresseerd is in zijn kinderen ... vaders die alles doen om toch maar minder allimentatie te moeten betalen en die tijdens "hun" weekend de kinderen liever niet komen halen dan wel ...

Verder heb ik om allerlei redenen geen contact meer met mijn vader en zou ik zeker niet willen dat mijn kinderen (als ik er ooit zou hebben, wat weinig waarschijnlijk is) hem ooit ontmoeten ... en dat is dus wel in HUN belang want ik wil niet dat hij nog meer mensen gaat kwetsen.

We willen allemaal vechten voor onze eigen overtuigingen ... helaas verliezen we daardoor soms uit het oog dat er ook mensen zijn die niet beantwoorden aan ons vooroordeel.

Lenny

sniper

#12 , 23 jun 2008 14:49

wil m.i. nog niet zeggen dat de grootouders gelet hun leeftijd nu heden nog zo'n losse handjes hebben.

Wat zeker is, is dat je de grootouders (en je kind?) ontzettend veel pijn of schade kan aandoen.

Het doet me denken aan die meneer die zegt
"Het besef dat hun leven voorbij gaat alsof ik nooit bestaan heb dat wreet elke minuut van elke dag aan me"
ik wil gewoon niet het risico lopen dat hun handjes nog zo los zijn

hetgeen ze ons aangedaan hebben vreet ook nog elke dag aan ons

als dit een manier is waarop wij ze eens kunnen pijn doen, dan zij het zo

als ge jaren met schik zit om naar huis te gaan omdat ge weet dat er pak slaag achter de deur hangt (in de vorm van een zweep)
dan kan geen straf zwaar genoeg zijn, zeker niet een beetje 'wreet aan mij' (daar moet ik echt mee lachen)

ze willen gewoon de macht blijven houden

roderidder
Topic Starter

#13 , 24 jun 2008 22:58

ze willen gewoon de macht blijven houden
t'ja daar draait opvoeden ook wel een stuk rond

ooit hoorde ik een heel wijs man zeggen "Wie het kind heeft heeft de macht"

Je kan het kneden en vormen en de beste manier, zonder moraalridder te willen (kunnen) zijn, om dit te doen is het goede voorbeeld te geven. Dag in, dag uit. Afhangkelijk van de leeftijd zal het zich willen spiegelen aan hen die hen liefde aandacht en genegenheid zal geven en zal gaan meevoelen met hen.

Toch lijkt het mij aannemelijk dat algemeen gesproken het voor een kind een meerwaarde is om contact te blijven houden met zijn grootouders

Je zal later ongetwijfeld ook zelf contact willen met de kinderen van je kind. Algemeen gesproken zou ik kunnen redeneren dat de beste manier om dat te bekomen is door zelf het goede voorbeeld te geven.

Maar ja... delecate en complexe materie
als dit een manier is waarop wij ze eens kunnen pijn doen, dan zij het zo
Een contactregeling op verzoek van de grootouders wordt de eerste keer door de jeugdrechter heel zelden afgewezen en blijkbaar heeft het OM een bocht gemaakt waarbij ze menen dat dergelijke gerechtelijke uitspraken dienen gevolgd te worden (Het raakt overigens de openbare orde wat hun kingdom is)

RR

sniper

#14 , 25 jun 2008 00:02

Je zal later ongetwijfeld ook zelf contact willen met de kinderen van je kind.
idd
maar als ik mijn kinderen behandel zoals ik behandeld werd, zou het niet meer dan normaal zijn dat mijn kinderen alle contact verbreken, en dus ook het contact met de kleinkinderen

dat contact moet je verdienen, dat is geen recht

roderidder
Topic Starter

#15 , 25 jun 2008 10:48

dat contact moet je verdienen, dat is geen recht
t'ja, maar wie beslist daar uiteindelijk over?

Als je een kind zijn ouder / grootouder ontneemt dan valt er iets voor te zeggen dat je een deel van zijn identiteit (die in wording is door de opvoeding) ontneemt

art. 8 IVRK stelt:

1. De Staten die partij zijn, verbinden zich tot eerbiediging van het recht van het kind zijn of haar identiteit te behouden, met inbegrip van nationaliteit, naam en familiebetrekkingen zoals wettelijk erkend, zonder onrechtmatige inmenging.

2. Wanneer een kind op niet rechtmatige wijze wordt beroofd van enige of alle bestanddelen van zijn of haar identiteit, verlenen de Staten die partij zijn passende bijstand en bescherming, teneinde zijn identiteit zo snel mogelijk te herstellen.

citaat uit onze aangepast art. 22 van onze Grondwet reeds unaniem goedgekeud door de Kamer:

art. 22 Gondwet
"... Het kind heeft recht op maatregelen en diensten die zijn ontwikkeling bevorderen. Het belang van het kind is de eerste overweging bij elke beslissing die het kind aangaat."

RR

Terug naar “Actuele Thema's”