Beste,
Onderstaande schetst onze situatie en onze twijfels:
Op 20/01/2019 hebben we een offerte ondertekent voor het plaatsen van een omheining.
In de kleine lettertjes staat het volgende:
Offerte geldig voor 30 dagen. Betalingsvoorwaarden: 35% voorschot vh totaal bij bestelling, saldo bij oplevering vd werken.
Algemene verkoopsvoorwaarden: Alle klachten dienen om geldig te zijn ons per aangetekend schrijven overgemaakt te worden binnen de 8 dagen na levering, uitvoering of factuurdatum. Al onze koopwaar, prestaties en facturen zijn betaalbaar te ... uiterlijk 30 dagen na factuurdatum.
Bij laattijdige betaling zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd zijn van 15%. Tevens zal een forfaitaire schadevergoeding worden aangerekend van 20% met een minimum van €62,50.
Onze leverings- en uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en binden ons niet. Vertraging geeft geen recht op schadevergoeding, noch op ontbinding van de overeenkomst. Bij eventuele betwistingen zijn de rechtbanken van Aalst en Dendermonde bevoegd.
Deze offerte bevatte een opsomming van de uit te voeren werken en materialen.
Alsook de kostprijs van bovenstaande zaken.
De oude omheining moest ook worden afgebroken en het afval weg gebracht.
Dit was ook al in de offerte inbegrepen.
Bij aanvatting van de werken heeft de eerste persoon die instond voor deze afbraakwerken zijn kat gestuurd.
De tuinaannemer verzekerde de buren dat hij iemand anders ging aanstellen.
Mondeling werd meegedeeld dat de kostprijs voor de draad wat meer ging bedragen.
Want hij had een vergissing gemaakt bij het meten. Voor de draad zouden we dus wat meer moeten bepalen.
(Mondeling overeengekomen dat dit geen probleem was).
Nu zijn de werken achter de rug en belde ik wanneer we de factuur gingen ontvangen.
De tuinaannemer is deze twee dagen later komen binnen brengen.
Deze factuur bedraagt is meer dan €1000 duurder dan de ondertekende offerte.
1. Prijsverschil voor de draad waarvan meer nodig was (mondeling mee akkoord gegaan, was ons op voorhand meegedeeld)
2. Meerkost van honderden euro's voor afbraak omheining
Onze vraag gaat nu over het tweede punt.
Volgens de tuinaannemer was de nieuwe persoon waarmee hij moest samenwerken voor de afbraak vd tuinomheining sowieso duurder.
Maar hier is ons nooit iets over gezegd geweest.
Alsook zouden er onvoorziene zaken zijn geweest, doordat er een haag van klimop stond en doordat de palen van de vroegere omheining in gewapend beton zaten werd het gemengd afval en werden de kosten nog hoger.
Maar de haag was gewoon zichtbaar en waar worden betonpalen anders in bevestigd, dit kan je toch weten als tuinaannemer?
Wij zouden nu gewoon de eerste offerte betalen en de meerprijs van de extra draad.
Dit samen met een aangetekende brief.
Zijn wij verplicht om deze meerkost zomaar te betalen?
Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord!
Met vriendelijke groeten