Waar plaats ik best mijn domicilie ??

koen31
Topic Starter

Waar plaats ik best mijn domicilie ??

#1 , 02 jun 2008 21:30

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over waar ik het beste mijn domicilie zet.

Eerst even de situatie :

- Ik leef momenteel samen met mijn vriendin, in haar huis.
- Ik heb zelf ook een huis, waar ik vroeger in woonde. Mijn domicilie staat nog steeds op dit adres.
- Mijn vriendin heeft destijds een sociale lening aangegaan voor haar huis.

Nu is het zo dat we binnenkort ons eerste kind verwachten.
De vraag is dus wat ik het beste doe met mijn domicilie.

* Ofwel plaats ik deze op hetzelfde adres als dat van mijn vriendin (op haar adres dus), maar dan moet ik registratierechten van mijn eigen huis terug betalen, aangezien ik mijn huis destijds kocht aan met verminderde registratierechten en aangezien ik er nog geen 3 jaar in gewoond heb.
Bovendien loopt mijn vriendin dan de kans dat haar sociale lening zal verhogen, wegens de nieuwe situatie (dit moeten we nog uitzoeken).

* Ofwel laten we onze domicilies gewoon staan waar ze zijn. Maar in dit geval vraag ik me af wat de gevolgen zijn wat betreft :
- Het kraamgeld : wordt er vereist dat je samenwoont als je het kraamgeld aanvraagt ?,
- De kinderbijslag : idem ?
- Wie neemt dan het kind ten laste ?
- Waar moet de domicilie van het kind dan geplaatst worden ?
- Misschien zijn aan deze oplossing nog andere nadelen verbonden waar we momenteel niet aan denken ?

Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt,

Koen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Steven I.

#2 , 17 jul 2008 13:49

Ik zou voor optie 2 gaan, waarbij ik meen te kunnen aangeven dat er geen vereiste is om op hetzelfde adres te wonen voor kinderbijslag en kraamgeld enzo...
Ik weet niet of jullie gehuwd zijn of niet en denk dat daar meer belang in zit. Als jullie niet gehuwd zijn, zal je het kind moeten erkennen als jouw kind, en dan zullen er niet veel problemen meer zijn, denk ik.

Het kind zal dan waarschijnlijk z'n domicilie bij de moeder hebben, waardoor het ook bij haar als 'ten laste' zal zijn.

Strafpleiter

#3 , 17 jul 2008 19:59

De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.

Je kan je domicilie dus niet vrij kiezen.

Wanneer je hoofdverblijfplaats wijzigt moet je dit aangeven.

Niet-aangifte van wijziging van hoofdverblijfplaats kan leiden tot een geldboete van € 143 - 2750
Advocaat Balie Gent

Reclame

Steven I.

#4 , 17 jul 2008 20:56

mja... dat zegt de wet... Maar in de praktijk is hier meestal geen controle op... Tenzij bij de partner waarbij je woont een uitkering of tegemoetkoming geniet en je 'fraudeert' om een hoger bedrag te krijgen als 'alleenstaande'.
Mocht je je domicilieadres op een nieuw adres willen zetten, moet natuurlijk een wijkagent langs komen om de nodige vaststelling te doen dat je er effectief woont. Meestal is dat gewoon eens kijken of de woning ingericht is en er 'geleefd' wordt.
Ik heb al heel wat domiciliewijzigingen meegemaakt voor cliënten, en nog nooit meegemaakt dat er facturen ofzo voorgelegd moeten worden. Wel reeds meegemaakt dat ze de badkamer willen zien of de slaapkamer...

HHO

#5 , 04 sep 2013 18:38

Hallo Koen,

Wij zitten in dezelfde situatie.
We verwachten een kindje eind december en we hebben 2 domicilie-adressen, waarvan dat van mij nog 1,5jaar te gaan.

Mag ik zo onbeleefd zijn en vragen wat je gedaan hebt met jouw domilie?
En wat met inschrijving, kraamgeld, kinderbijslag, kinderopvang, wie kind ten laste,.....

Alvast bedankt voor de info

groeten

Hannes
([email protected])

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2013 19:08

Wat jullie doen is vermoedelijk domiciliefraude.
Gezien jullie daar niet meer wonen uw belangen meer hebben en u ook geen recht hebt op de vermindering van registratie.

De politie/kwartierinspecteur kan steeds een voorstel ambtelijke afschrijving opstellen.
Buiten de hierboven al genoemde straf wordt u ook gesignaleerd in de Algemene Nationale Gegevensbank ...op te sporen verblijfplaats, uw SIS kaart wordt onbruikbaar, uw officiële post wordt onbestelbaar en verkeersovertredingen worden onmiddellijk inbaar gezien geen gekende woonplaats in het Rijk.

Terug naar “Andere”