schaal van toepassing bij arbeidsongevallen

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: schaal van toepassing bij arbeidsongevallen

#31 , 14 okt 2011 08:56

Blijkbaar heb je niet alles gelezen?
Uit de brief van de Cel Juridisch advies en Arbeidsongevallen van 7/10/2011:

Ik ontving een antwoord in verband met uw ongeval van 14-03-2011 en heb het dossier grondig nagekeken.

Aan alle voorwaarden tot erkenning werd voldaan. het ongeval werd dan ook op 7/10/2011 aanvaard als arbeidsongeval.
Kan een ongeval van 14/03/2011 dat als arbeidsongeval aanvaard wordt dan ook maar pas als arbeidsongeval uitwerking krijgen op 9/04/2011?
dat kan. Afhankelijk van wanneer de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van het arbeidsongeval liep. Dat kan ik niet oordelen over dit dossier, maar heb dit al eens gehad.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker
Topic Starter

#32 , 14 okt 2011 10:50

Blijkbaar heb je niet alles gelezen?
Uit de brief van de Cel Juridisch advies en Arbeidsongevallen van 7/10/2011:

Ik ontving een antwoord in verband met uw ongeval van 14-03-2011 en heb het dossier grondig nagekeken.

Aan alle voorwaarden tot erkenning werd voldaan. het ongeval werd dan ook op 7/10/2011 aanvaard als arbeidsongeval.
Kan een ongeval van 14/03/2011 dat als arbeidsongeval aanvaard wordt dan ook maar pas als arbeidsongeval uitwerking krijgen op 9/04/2011?
dat kan. Afhankelijk van wanneer de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van het arbeidsongeval liep. Dat kan ik niet oordelen over dit dossier, maar heb dit al eens gehad.
Er zijn geen nieuwe of andere omstandigheden per9/04/2011,zoals ik reeds vermeldde, dus er is geen verschil tussen de datum van een feit dat als arbeidsongeval erkend wordt en de datum van uitwerking.

Wat mij ten andere frappeert in het verslag van Medex zijn de volgende woorden : 'Een lerares ... kreeg op 14-3-11 als misplaatste grap van leerlinge...'

Ik weet niet wie deze woorden 'misplaatste grap' formuleerde of hoe ze in hun verslag terecht kwamen. Maar drugsfeiten en wat medisch omschreven wordt als een vergiftiging omschrijven als een misplaatste grap , dat gaat er bij mij niet in.

Als het behandelende parket dit verslag in handen krijgt, wat zowiezo zal gebeuren, hoe kan er nog een 'strafzaak' behandeld worden als de medische kant dit als een grap beschouwd?

Je kan als burger in dit land gewoon niet meer vertrouwen op een wettelijke en neutrale afhandeling van wat dan ook.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

JPV

#33 , 15 okt 2011 21:31

Als het behandelende parket dit verslag in handen krijgt, wat zowiezo zal gebeuren, hoe kan er nog een 'strafzaak' behandeld worden als de medische kant dit als een grap beschouwd?
je hebt echt een probleem met het trekken van foute conclusies: als ik, als grap bedoeld, iemand een duw geef op het station om hem te doen verschieten, dan is dit een misplaatste grap. Het is misschien ook evengoed een misdrijf als hij daardoor onder een trein belandt, dat doet daar niks vanaf. Beide zaken staan los van elkaar en de kwalificatie als misplaatste grap is niet als waardeoordeel bedoeld.
Je kan als burger in dit land gewoon niet meer vertrouwen op een wettelijke en neutrale afhandeling van wat dan ook.
en dat met ons belastingsgeld!

Reclame

gebruiker
Topic Starter

#34 , 17 okt 2011 10:08

je hebt echt een probleem met het trekken van foute conclusies: als ik, als grap bedoeld, iemand een duw geef op het station om hem te doen verschieten, dan is dit een misplaatste grap. Het is misschien ook evengoed een misdrijf als hij daardoor onder een trein belandt, dat doet daar niks vanaf. Beide zaken staan los van elkaar en de kwalificatie als misplaatste grap is niet als waardeoordeel bedoeld.
Misschien ligt het bij mij dat ik verkeerde conclusies trek. Maar ik stel mij de vraag hoe een burger in dit land nog enige zekerheid heeft dat wat hij/zij als een benadeling vindt en deze zaak via een jurist tracht rechtgezet te krijgen, dat juristen systematisch lijken de verwrongen gedachtengang te volgen die het 'systeem' over de jaren gecreëerd heeft?

Als er uit het antwoord van Medex geen enkele duidelijkheid blijkt van het hoe en waarom, en slechts een later tijdstip als begin van een periode van afwezigheid ingevolge arbeidsongeval zou van toepassing zijn, dan is hier toch maar één zaak van toepassing die gebrekkige (of in dit geval totaal ontbrekende) motivatie is?

Dan ook mijn nieuwe vraag, zorgt een gebrek aan motivatie binnen een beslissing van Medex, in dit geval, voor een onregelmatigheid in haar beslissing, en zo ja zorgt dit zelfs voor een (mogelijke) nietigheid van haar beslissing. Waar in dit laatste geval eventueel een rechter dit kan vaststellen, vernietigen, en een nieuw onderzoek gelasten in toepassing van de concrete medische toestand van betrokkene (vast te stellen door een gerechtsspychiater?).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

JPV

#35 , 17 okt 2011 12:02

ik geef het op

gebruiker
Topic Starter

#36 , 17 okt 2011 12:21

ik geef het op
Ik begrijp dat het frustrerend is voor beide kanten. Ik dank je alleszins voor de info die door je antwoorden heen gegeven werd.

Het was mijn enige bedoeling om eventuele onregelmatigheden (zowel in procedure als gevolg) te (her)kennen en hopelijk opgelost te krijgen op een wijze die voor een serie anderen in deze zelfde situatie een oplossing kan bieden.

Binnen België is het mij overduidelijk dat de gevolgde gedachtengang een serie bijkomende problemen oplevert. Het is dan ook méér dan nodig dat een niet-Belgisch orgaan met juridische bevoegdheid hier een neutrale visie over ontwikkeld. Het voordeel van alle reacties is dat er een vollediger scala van problemen kan doorgegeven worden dan wat er zich op het eerste zicht stellen.

Terug naar “Arbeidsongevallen”