Ter verduidelijking van mijn koppigheid. Hoe het ook juist zit, het is duidelijk dat ik door een overschrijving meer kan halen, vraag is enkel naar welk type rekening.
Asperger, u stelt dat de overschrijving tussen boekjes van hetzelfde type niets gaat uithalen wat betreft de getrouwheidspremie, want:
" Onverminderd de toepassing van de bepaling onder 4°, b), zevende lid, blijft de getrouwheidspremie die van toepassing is op het ogenblik van de storting of bij het begin van een nieuwe getrouwheidsperiode, van toepassing voor de volledige getrouwheidsperiode; "
Ik stel dat de overdracht tussen de 2 rekeningen een storting is zoals bedoeld in hetzelfde artikel. Dus " blijft de getrouwheidspremie die van toepassing is op het ogenblik van de storting ..., van toepassing voor de volledige getrouwheidsperiode; "
Mijn bank heeft 2 soorten gereglementeerde spaardeposito:
- getrouwheidsrekeingen met lage basisrente en hoge getrouwheidspremie
- gewone sparrekeningenen met hoge basisrente en lage getrouwheidspremie.
Als ik het artikel op uw manier interpreteer moet ik mijn geld 1 dag zetten op het boekje met de hoge getrouwheidspremie, en dan overzetten naar een boekje met hoge basisrente. Zo klik ik de getrouweheidspremie vast voor de ganse periode van 12 maand, hetgeen mij op zijn minst ook vreemd lijkt.
(Bovendien vind ik het niet evidend wat "4°, b), zevende lid" juist is.)
Man toch!
Je zegt zelf dat uw bank (slechts) twee soorten gereglementeerde spaarboekjes heeft.
Jij wil er zelf nog ééntje bijmaken dat echter niet bestaat. Zelfs niet virtueel!
Het is niet omdat de getrouwheidspremie wordt vastgeklikt voor 12 maanden dat je die mag cumuleren met een hogere rentevoet van een ander spaarboekje. Een bank kan - en zal dat zeker voorzien in haar voorwaarden- de totale opbrengst voor deelperiodes binnen de 12 maanden plafonneren op de som van de getrouwheidprenie en renteopbrengst volgens aangehouden boekje in elke deelperiode.
Met die voorwaarde pleegt de bank geen inbreuk op de verplichting om de getrouwheidspremie voor 12 maanden vast te klikken.
Uw zoektocht lijkt sterk op die van de alchemisten vroeger die goedkoop goud probeerden te maken.