#27 , 10 aug 2017 21:16
Okay, ik ben ook van oordeel dat het nogal onbeleefd is om met een blikje drank een winkel binnen te lopen.
Enigszins mezelf corrigerend is het me onlangs zelf overkomen, achteraf stom en fout van me, maar het gevolg vond ik buiten proportie.
Even een kleine situatieschets in het kort beschreven: Tijdens de werkdag hebben we maar 30 minuten om ergens te gaan lunchen, we zijn dus iets kleins gaan lunchen in een saladbar. Het gerecht dat ik bestelde was echter onvoldoende, zodat ik met een honger buitenstapte. De zaak is zo'n gezonde fastfood keten waar je onder andere een (al dan niet) gezond energiedrankje kan kopen en binnen uitdrinken of eventueel, als het nog niet leeggedronken is, meer naar buiten nemen (geen enkel probleem trouwens, iedereen doet he). Die middag echter toen we er buitenstapte, knorde mijn maag serieus, en zij mijn compagnon, 'waarom zou je niet snel iets in dat grootwarenhuis iets eetbaars kopen en dan achter je bureau opeten', leek me wel een goed idee, alleen was het zo dat ik mijn energiedrankje nog niet volledige had opgedronken (was nog maar halfvol). Tijd om het uit te drinken was er niet, zomaar wegsmijten vond ik nu ook wel verspilling (de energiedrankjes zijn vrij duur, dus vond ik zonde). Ik zei nog 'ik kan dat toch niet zomaar meenemen in de winkel dat doe je toch niet'. Mijn compagnon verzekerde me dat dit geen kwaad kon voor één keer en dat we het dan wel zullen uitleggen (desnoods tellen we de stock na samen met hen, zei hij nog lachend). Dus ik toch licht op mijn ongemak binnengestapt met dat halfvolle energiedrankje. Ik kocht een verpakte sandwich, plaatste het intussen leeggedronken energiedrankje op een rayon (weet het , misschien niet de beste beslissing, maar waar moest ik ermee heen? nergens een vuilbakje te zien) en begaf me naar de kassa, alwaar ik samen met mijn compagnon afrekende. Net toen we echter wilden buitenstappen komt er een winkelmedewerker met dat lege blikje bij mij om me te vragen of dat blikje van mij was, ik antwoordde eerlijk bevestigend en hij gaf het blikje aan de kassierster om het te laten afrekenen. Ik protesteerde echter en vertelde dat ik het zoëven in een saladbar had gekocht. De man geloofde me echter niet en vroeg ons om mee te komen in een ruimte apart om de camerabeelden te gaan bekijken (onder het oog van alle andere shoppende mensen, redelijk genant). Dus wij mee met de man, waar we nog een tiental minuten in zo een hangar moesten wachten tot de camerabeelden konden bewijzen dat ik wel degelijk met dat blikje energiedrank de winkel was binnengestapt en het niet uit de winkel zelf haalde. Toen hij terug bij ons kwam zei hij dat we mochten gaan en verontschuldigde zich. Toch was ik erg verbrouwereerd over dit feit en vond ik hoe we behandeld waren in die omstandigheden buiten alle proportie. Ik had 1. op geen enkel moment de intentie om een blikje drank uit de winkel open te doen en te beginnen uitdrinken (ligt niet in mijn aard) 2. was het een fout en onbeleefd van me om met dat blikje binnen te stappen, ja toch wel. Ben ik hiermee buitenproportie aangepakt, ja dat vind ik ook. Ik voelde me achteraf echt heel slecht.
Wat denken jullie? Vinden jullie dat de winkel correct heeft gehandeld en ik maar niet zo onbeschoft moest zijn of is er nog een andere mening?