Tweejarige garantie: een fabel?
U stuurt een broodrooster, die een klant eind vorig jaar bij u kocht, naar de fabrikant voor herstelling. Nu blijkt dat de fabrikant kosten aanrekent voor de her¬stelling terwijl die binnen de garantieperiode van twee jaar viel. Kan dat dan?
Stel, een klant kocht eind vorig jaar bij u een broodrooster. Nu is het toestel defect en hij brengt het bij u binnen om te laten herstellen. U ver¬zekert de klant dat dit geen probleem is, de herstelling valt immers binnen de garantieperiode van twee jaar en is dus zelfs kosteloos. Wanneer het toestel na herstelling terug binnenkomt, blijkt dat de fabrikant toch kosten aanrekent voor de herstelling. Uw klant is hier ook niet zo gelukkig mee. “Ja maar, mijnheer”, zegt hij, “u had toch gezegd dat dit nog binnen de garantieperiode viel? Hoe kan het dan dat ik nu opeens wel voor de herstelling moet betalen? Leg me dat eens uit…”
Je vergeet te vermelden dat deze garantie enkel telt tussen eindverkoper en consument.
Als je als consument het toestel binnen draagt onder garantie, en jij als verkoper brengt dit naar de fabrikant, kan deze inderdaad kosten aanrekenen.
Deze fabrikant is immers niet verplicht om garantie te geven aan tussenpersonen.
Enkel maar als deze fabrikant direct aan consumenten zou verkopen, zou deze, enkel voor de consumenten, ook 2 jaar garantie moeten aanbieden.
Als ik beide alinea's lees van jou, zag ik er dus dat in: consument gaat naar verkoper. Verkoper gaat naar fabrikant. Fabrikant vraagt geld voor herstelling. Verkoper probeert dit door te rekenen aan de klant, maar gaat hierbij in de fout.