Tuinman factureerd offerte, wordt dit gedaan?

Turaki

Re: Tuinman factureerd offerte, wordt dit gedaan?

#16 , 21 sep 2014 18:24

Ik moet wel zeggen dat ik ganapathi deels moet volgen in zoverre dat er een verschil is tussen het vragen om een plan op te maken, en het vragen om een offerte op te maken. Aangehaalde wettekst door mij is dan ook niet van toepassing op de vraag om een plan op te maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak

#17 , 21 sep 2014 19:07

De TS vroeg een offerte aan (geen plan). Als er dan niets afgesproken is van prijs en de (tuin)aannemer komt uit eigen beweging met een plan af dan mag hij hiervoor ook niets aanrekenen.

ganapathi tantre

#18 , 21 sep 2014 19:52

De TS vroeg een offerte aan (geen plan). Als er dan niets afgesproken is van prijs en de (tuin)aannemer komt uit eigen beweging met een plan af dan mag hij hiervoor ook niets aanrekenen.

Dacht dat we dat idd allemaal zo gezegd hadden. Maar u kan noch een gratis offerte noch een gratis plan eisen. u kan het wel vragen of niet vragen.
Als u het niet vraagt wat uw goed recht is dan i het aan de aannemer om te stellen of het anders is. Al u het vraagt kan u 2 antwoorden krijgen.
Aan u om te beslissen maar eisen kan alleen met toestemming van de aannemer

Reclame

nijltjetweety

#19 , 22 sep 2014 15:21

Een aannemer is waarschijnlijk niet verplicht een plan bij zijn offerte te voegen. Maar als die dat ongevraagd wel doet is de klant niet verplicht daarvoor een vergoeding te betalen.
Een voorbeeld: Een advocaat heb ik in 2009 een advies gevraagd. dat was kosteloos. een andere advocaat vroeg of het voor advies was en zei onmiddelijk (vooraf) wat de prijs daarvoor was. Dan kon ik kiezen. Blijven en praten, ofwel buiten gaan zonder kosten. En die advocaat weet ook niet op voorhand of je in 10 minuten dan wel na 90 minuten pas terug buiten bent. Zelfde geldt voor dat plan. Stopt die aannemer dat plan bij de offerte zonder de prijs vooraf te zeggen dan moet hij achteraf niet met een factuur komen omdat beslist werd met de concurent in zee te gaan. Je moet dus, zoals Turaki zegt, niets betalen waar je niet zelf hebt om gevraagd.

Zoals redak terecht ook opmerkt

redak

#20 , 22 sep 2014 20:32

Dacht dat we dat idd allemaal zo gezegd hadden. Maar u kan noch een gratis offerte noch een gratis plan eisen. u kan het wel vragen of niet vragen.
Als u het niet vraagt wat uw goed recht is dan i het aan de aannemer om te stellen of het anders is. Al u het vraagt kan u 2 antwoorden krijgen.
Aan u om te beslissen maar eisen kan alleen met toestemming van de aannemer
Ik heb ook nooit beweerd dat je een offerte of plan kan eisen, het blijft toch nog altijd de keuze van de aannemer of hij/zij zijn tijd er in wil steken. Zo zal het veelvuldig voorvallen als je bv bouwt dat je verschillende (gratis) offertes belooft worden maar nooit ontvangt.

Fabi
Topic Starter

#21 , 12 okt 2014 14:41

Hallo, tof dat er zoveel reactie op komt.

Hier zit bij ons een loodgieter en een metser in de familie, en die zeiden ook dat dit niet wordt gedaan geld vragen voor een offerte, tenzij vooraf bepaald, dat is meestal voor de grootte van een werk, eventuele verplaatsingskosten,maar voor het opmeten van een vb nieuwe boiler plaatsen of kleine werkjes zou dit bij het haar gegrepen zijn.

Hier ging het enkel voor het opmeten van een tuinhuis 2 bomen, hortensiaplantjes en een lange haag, dus veel meetwerk was er niet, die tuinman is ongeveer 15 min bij mijn dochter geweest. Een offerte-aanvraag kan ze bewijzen via email, er is nooit een "plan" gevraagd, (steld je voor een plan voor een haag)
En die mens woont om de hoek. Dus lange verplaatskosten kan hij niet hebben hé!Op de offerte zelf staat niet veel soeps, de naam van de haag en de afmetingen en houtsoort van het tuinhuis.

Allee al bij al vind ikzelf dat het er wat over is, ze mag nog niet betalen, op aanraden van ons, we zien wel of hij zou beginnen dreigen of zo, dan lossen we het wel op.

Er was niks gezegd over ik doe dit niet gratis, maar de nu reeds aangenomen tuinman zegt ook dat hij niet veel zou kunnen doen. Het hoort nu eenmaal bij de service.

Groeten!

Terug naar “Aanneming”