is het geluidsoverlast?

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: is het geluidsoverlast?

#16 , 11 feb 2014 12:28

Een geluidsisolatie aanbrengen zoals is voorgesteld kan ook al helpen.
Maar dan wel de deur dichthouden. Anders is het weggesmeten geld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Virannha
Topic Starter

#17 , 11 feb 2014 20:20

Een officiële meting bij buur dient als het binnen wordt vastgesteld te gebeuren met de ramen van zijn vakantieverblijf DICHT.
Buren die dichter bij wonen moeten dan ook overlast hebben - mogelijk kan u daar ook eens gaan meten in de windrichting.

De buur wiens huis ongeveer 50 meter verderop staat is onze dichtste buur, de anderen wonen een pak verder.
Als die buur zijn ramen zou dicht doen begrijp ik niet dat hij onze generator zelfs hoort! In onze keuken (een 8 meter van het bewuste tuinhuis-met-generator) hoor ik het nauwelijks, in de slaapkamer wel omdat ons raam steeds een tikje openstaat.
De wind komt veelal van t zuidwesten hier , zijn huis is zuidoostelijk van het onze dus zelden in de windrichting... plus dat de generator dus van bij hem gezien, achter ons huis staat....

Virannha
Topic Starter

#18 , 11 feb 2014 20:30

U bent zich er van bewust dat decibel een logaritmische waarde is?
Ik denk het wel, anders zou zij nooit 36,4 dB als resultaat hebben.

Geluid neemt 6dB (in een anechoic medium, geen echo's, bomen, wind,..) af per verdubbeling van de afstand precies omdat, zoals je al zei dit vermogen zich over de oppervlakte van een steeds groter wordende bol moet verdelen als je weggaat van de bron (r^2). In haar geval:
55dB(SPL) op 7m
49dB(SPL) op 14m
43dB(SPL) op 28m
37dB(SPL) op 56m
Ik had die formule toegepast, ja. Ondertussen had ik een tweede APP gedownload. Beide getest, er is een licht verschil tussen beide APPs. Ik had aan de haag tussen onze beide grondjes een 40 db, zijn huis staat nog iets verder maar ik zal daar best niet binnengaan om te testen :lol:

Reclame

Virannha
Topic Starter

#19 , 11 feb 2014 20:35

Maar dan wel de deur dichthouden. Anders is het weggesmeten geld.
Ik ga in t weekend aan 1 zijde (de zijde t verste weg van ons huis en van huis buurman) een reuzegroot gat maken zodat de deur dicht kan en er toch nog lucht circuleert. Simpelste oplossing... Aan die kant staan 2 paarden die wel wat gewoon zijn - alle soorten landbouwvoertuigen die voorbij ratelen, jagers die vlak lang hun hoofd schieten enz....

Terug naar “Archief”