Dispuut intredende plaatsbeschrijving

ToledoBe
Topic Starter

Re: Dispuut intredende plaatsbeschrijving

#16 , 06 nov 2012 14:39

De deskundige heeft ons ook in't zwart laten betalen... Maar hij heeft ons wel een betalingsbewijs mee gegeven...
Kunnen we eventueel de gemaakte kosten voor de foutieve plaatsbeschrijving terug eisen?
U bedoelt dat de deskundige u cash heeft laten betalen. Waarom zou dit dan automatisch "in het zwart" zijn? Oppassen met dergelijke beweringen...

Verder kan u ook in een mogelijke vordering bij de vrederechter eisen dat er een onafhankelijke expert wordt ingeschakeld.
Hij heeft ons inderdaad cash laten betalen. Toen mijn vriendin een factuur vroeg, zei de deskundige dat we dan 30 euro zouden moeten bij-betalen. (Wat achteraf de BTW bleek te zijn.) Ze was verward en heeft gekozen voor het bedrag zonder de bijkomende 30 euro.
De prijs die hij in de communicatie naar ons toe heeft vermeld was ook het bedrag zonder de 30 euro. (Als ik het goed voor heb moet een prijs naar particulieren toe altijd het bedrag inclusief BTW zijn.)

Maar met dat betalingsbewijs: kunnen we de gemaakte kosten terug eisen?

Als we naar het vredegerecht stappen zal onze eis een nieuwe plaatsbeschrijving zijn door een onafhankelijke expert. En ook de eis om de huidige deskundige niet te gebruiken voor de uittredende plaatsbeschrijving. (Dit staat zo in het contract vermeld.)

Is dit haalbaar?

turaki,
het is zoals je zegt...behalve bij verkoop. Ik vertrouw een verhuurder die onnodig rommelt met de plaatsbeschrijving voor géén haar. Je zou je kunnen afvragen waarom. En de registratie had hij ook al lang kunnen doen (met of zonder plaatsbeschrijving)dus er is meer aan het handje...
Het zal niet de eerste keer zijn dat een huurder tot de vaststelling komt dat het pand verkocht is zonder dat hij daar iets van wist.
Strikt genomen moet de verhuurder de huurder niet op de hoogte brengen van zijn voornemen het huis te verkopen.
enkel dat het verkocht is.
We weten niet of het huurcontract is geregistreerd of niet. Ik doe hier morgen navraag naar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#17 , 06 nov 2012 22:33

Over het feit dat deskundige al of niet in het zwart zou zijn betaald , kan hier weinig gezegd worden . Dit is een boekhoudkundige zaak tussen deskundige en btw/ belastingen .
Financieel hebt u hierbij niets te winnen .
Indien een geschreven bewijs ( u zegt communicatie over de prijs ) bestaat waar slechts één bedrag op staat , dan wordt verondersteld dat dit BTW inbegrepen is . U kunt altijd een factuur eisen , en in dit geval ( wanneer bewijs slechts één bedrag bevat ) kan hij u geen bijkomende BTw aanrekenen .
Indien alleen mondeling heeft het weinig zin hier tegen in te gaan . Indien schriftelijk zou er ook kunnen staan BTW NIET inbegrepen , en in dat geval betaald u 30 € btw erbij .

Het doet andermaal vermoeden dat één en ander hier allesbehalve koosjer verlopen is .

Als de rechter oordeelt dat oorspronkelijke plaatsbeschrijving niet correct is , hebt u de mogelijkheid om dit bedrag terug te vorderen . Hangt af van wat rechter u wil toekennen .

Een nieuwe expert laten aanstellen zal niet zo direct een probleem zijn , indien absoluut geen akkoord over de huidige .
Voor een andere expert bij uitgaande PB , zal er een wijziging in het contract moeten gebeuren . Ook dit kunt u eisen .
Mogelijks dat rechter dan oordeelt dat uzelf EN tegenpartij het recht hebben een expert aan te stellen , maar dan elk zijn eigen expert te betalen . Dit moet dan WEL in het contract gezet worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ToledoBe
Topic Starter

#18 , 07 nov 2012 10:12

Heb navraag gedaan bij het registratiekantoor, en daar wisten ze me te vertellen dat ze de registratie van ons contract NIET terug vinden... Opmaakdatum van het contract is begin juni 2012, dus dat zou inmiddels toch al geregistreerd mogen zijn?
Ze hebben op de naam van de verhuurder wel vele andere registraties terug gevonden. Maar die van ons dus niet...

Wat kan de reden zijn dat het contract nog niet is geregistreerd?
Welke gevolgen kan dat hebben voor ons?

Dit voelt allemaal heel dubieus...
Laatst gewijzigd door ToledoBe op 07 nov 2012 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki

#19 , 07 nov 2012 10:37

Gevolgen van niet-registratie:
-U kan zelf uw opzegtermijn kiezen (u kan vandaag opzeggen om morgen te vertrekken).
-Bij opzeg door u in de eerste 3 jaar moet u geen schadevergoeding betalen.
-Bij verkoop kan de nieuwe eigenaar in de 3 maanden na aktedatum een opzeg geven van 3 maanden voor eigen bewoning ipv 6 maanden.

Niet-registratie is dus in uw voordeel tot de woning verkocht wordt.

ToledoBe
Topic Starter

#20 , 07 nov 2012 10:40

Zelf opzegtermijn kiezen, kan dat bijvoorbeeld ook zijn: vandaag zeggen dat ik over 2 jaar vertrek zonder een schadevergoeding te betalen?

Turaki

#21 , 07 nov 2012 10:49

Zelf opzegtermijn kiezen, kan dat bijvoorbeeld ook zijn: vandaag zeggen dat ik over 2 jaar vertrek?
Dat kan bij een geregistreerd contract ook (opzegtermijn start dan over 1 jaar en 9 maanden, maar u kan die brief nu als versturen), maar ja, dat kan perfect.

ToledoBe
Topic Starter

#22 , 07 nov 2012 11:11

Maar als ik bijvoorbeeld nu die brief zou sturen dat ik vb in juni 2014 vertrek, zal er geen schadevergoeding moeten betaald worden?

freelance

#23 , 07 nov 2012 12:25

Maar als ik bijvoorbeeld nu die brief zou sturen dat ik vb in juni 2014 vertrek, zal er geen schadevergoeding moeten betaald worden?
Dat klopt .
Zie mijn post van 6 Nov. Registratie .
Indien de opzeg gebeurt voor het contract geregistreerd werd , is géén schadevergoeding verschuldigd .
Bovendien kunt u op 8 Nov. opzeggen en op 9 Nov. vertrekken ....
De huurwaarborg dient integraal terugbetaald , maar dit is een andere zaak ....
Verhuurder wacht waarschijnlijk tot PB volledig in orde is , om geen twee keer naar registratie te moeten gaan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ToledoBe
Topic Starter

#24 , 07 nov 2012 13:22

De huurdersbond wist me te vertellen dat het bij een contract met een duur van 3 jaar niet uitmaakt of het contract is geregistreerd. Dat er bij een contract op 3j dan nog steeds een opzegvergoeding moet betaald worden...?

Xastheron

#25 , 07 nov 2012 14:16

Waarschijnlijk is dit "detail" over het hoofd gezien tijdens de discussie over experten, pb's, zwartgeld...

Een contract korte duur kan in principe niet opgezegd worden, tenzij bij onderling akkoord. Indien de huurder er vroeger uit wilt, betekent dit dat hij in de meeste gevallen een schadevergoeding opgelegd zal krijgen door de verhuurder waar hij al dan niet akkoord mee gaat. In extremis moet je via de vrederechter, die in alle waarschijnlijkheid ook een schadevergoeding zal opleggen.

ToledoBe
Topic Starter

#26 , 07 nov 2012 14:33

In het huurcontract staat het volgende over de duur:

"De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een duur van 3 jaar die ingaat op ..."

"Indien er geen opzeg wordt betekend ten minste 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst en indien de huurder het goed blijft bewonen zonder het verzet van de verhuurder, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar vanaf de datum van inwerkingtreding".

Is dit dan nog steeds een contract van korte duur...?

ddanck
Contacteer: Website

#28 , 07 nov 2012 15:58

Wacht even.

is de opzeg betekend ten minste 3 maanden voor het verstrijken van de overeenkomst? Zo ja, dan is de overeenkomst intussen ook beëindigd. Indien niet, dan betreft het een gewone huurovereenkomst van 9 jaar.

Eenmaal de eerste drie jaar voorbij zijn is dan principieel geen vergoeding meer verschuldigd. De huur kan dan ten allen tijde worden opgezegd, zonder motivering, maar met inachtname van een termijn van 3 maanden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki

#29 , 07 nov 2012 17:44

De huur kan dan ten allen tijde worden opgezegd, zonder motivering, maar met inachtname van een termijn van 3 maanden.
Tenzij niet geregistreerd, dan kan de huurder zelf de opzegtermijn kiezen.

artemis

#30 , 07 nov 2012 18:10

De huur kan dan ten allen tijde worden opgezegd, zonder motivering, maar met inachtname van een termijn van 3 maanden.
Tenzij niet geregistreerd, dan kan de huurder zelf de opzegtermijn kiezen.
Maar dat heeft nu toch totaal geen belang?
Registratie speelt in dit geval geen enkele rol vermits contracten van beperkte duur niet hoeven geregistreerd te worden. Het krijgt wel belang tegen dat het contract na 3 jaar zou overgaan in een 3-6-9. Daarom zou ik de TS niet de raad geven het contract nu zelf te laten registreren ingeval dat niet gebeurd is door de verhuurder want dat mes snijdt langs 2 kanten....
TS zit sowieso safe tijdens de eerste 3 jaar, ook bij verkoop.
Vanaf het 4de jaar zou de TS bij registratie dan wel gebonden zijn aan een opzegtermijn van 3 maanden indien hij wenst op te zeggen. Deze eventuele nalatigheid van de verhuurder zou dan een voordeel voor de huurder kunnen zijn in de omschreven situatie (enkel niet bij verkoop en de wens er zo lang mogelijk te blijven huren).
Qua registratie zou ik zeggen: zorgen voor later, nu echt niet aan de orde.

Terug naar “Huren”