Eisen van voorschot om huurwaarborg vrij te krijgen

LegalLimbo
Topic Starter

Re: Vaststelling meters verwarming

#16 , 26 jun 2012 09:41

Ik krijg hierover tegenstrijdige berichten. De huurdersbond vertelde mij dat de huurwaarborg kan achtergehouden worden voor bv. achterstallige verwarmingsfactuur. Ik heb ook al mensen horen zeggen dat het enkel dient voor eventuele schade. Nu betekent dit voor mij in het slechtste geval wachten tot ISTA in januari volgend jaar de meters opmeet en nog een paar weken later de factuur opmaakt, verbruik nieuwe huurder zal daar dan inzitten, aangepast met een berekening zoveel maand voor mij, zoveel maand voor nieuwe huurder wat volgens mij financieel sterk in mijn nadeel zal zijn gezien wij na de laatste opmeting eind januari de verwarming nauwelijks gebruikt hebben. Zal misschien toch al iets van tekst beginnen klaarmaken voor opmeting met nieuwe huurder, kopie in drie of viervoud, misschien optie voorzien voor huisbaas om te ondertekenen en indien hij nog weigert om dat te doen of samen op te meten, hem in gebreke stellen?

Sloeberke, in de link die u post naar de huurwet verwijst de huurdersbond naar het deel in cursief:

Bij het einde van de huurovereenkomst worden de waarborg en de interesten overgemaakt aan de huurder voor zover hij al zijn verplichtingen nakwam.

http://www.immo-cauwe.be/images/huurwet_ned.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen zin om naar de vrederechter te stappen en dan te verliezen op basis van die clausule en gerechtskosten (en advocaat van tegenpartij?) te moeten betalen. Anderzijds WIL ik hem een kastdeurtje betalen als "schadevergoeding" en WIL ik de verwarmingsfactuur betalen, ik zou niet liever hebben dan dat alles zo snel mogelijk achter de rug is in plaats van nog een jaar later. Hij heeft eerst gedreigd met de vrederechter maar heeft geen voet om op te staan (noch enige plaatsbeschrijvingen en zijn eis van voorschot van 1000 euro is strijdig met ons huurcontract dat 400 euro specificeert en pas in oktober wordt betaald normaliter), ik heb via aangetekend schrijven en telefonisch gedreigd met de vrederechter maar daar was hij totaal niet bang van. Ik denk voorlopig eerst af te wachten en de meterstanden dan maar met de nieuwe huurder op te nemen en dat dan voor te leggen aan hem en/of ISTA maar ik weet niet welke bewijskracht zo een opmeting zal hebben en hoe ik het best opmeet (met foto's en een krant met bepaalde datum erin?) en opschrijf om enige rechtsgeldigheid te hebben. Ik zou hem in gebreke kunnen stellen als hij weigert samen op te meten of ISTA de toegang weigert, maar dat schrikt hem waarschijnlijk nog niet af en wat dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Linda006

#17 , 05 dec 2013 16:57

Mijn vorige huisbazin beweert dat ze de borg wettelijk maar één maand na mijn vertrek uit app. moet vrijgeven. Klopt dat? Kosten zijn betaald door mij (electriciteit gang, water etc), echter komt ze nu met 'allerlei' schade af die ik zou veroorzaakt hebben. Ik heb haar tijd gegeven tot 12.12 per AS, zoniet gaat er een brief naar de Vrederechter. Het app. was niet geregistreerd, plaatsbeschrijving bij inkomst ook niet en bij mijn vertrek is er geen staat opgemaakt. wat kan zij mij nog doen?

Vandebos

#18 , 05 dec 2013 17:04

Eerlijk gezegd gaat u via het vredegerecht niet veel tijd winnen, tegen wanneer het voorkomt kan het al januari zijn.
Vraag wel de syndicus ista te laten langskomen om nu reeds een meteropname te verrichten. Dat is niet gratis.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#19 , 05 dec 2013 20:02

Eerlijk gezegd gaat u via het vredegerecht niet veel tijd winnen, tegen wanneer het voorkomt kan het al januari zijn.
Vraag wel de syndicus ista te laten langskomen om nu reeds een meteropname te verrichten. Dat is niet gratis.
Door het inpikken van een oud item (juni 2012) is er een verkeerd antwoord gegeven door Vandebos.
Van ISTA is er in deze laatste post geen sprake. Het gaat hier over het in houden van de HWB terwijl er geen uitgaande PB is.

Terug naar “Huren”