GTB

GTB

Melanie1980

Re: GTB

#16 , 19 sep 2011 01:10

Vuil boelke inderdaad... zo blijven de dokters en advocaten geld verdienen... en idd de keiharde waarheid, allemaal op onze miserie en kap leven die gasten... :twisted:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 19 sep 2011 11:57

Vuil boelke inderdaad... zo blijven de dokters en advocaten geld verdienen... en idd de keiharde waarheid, allemaal op onze miserie en kap leven die gasten... :twisted:
Waarom toch al dat schelden? Realiseren jullie wel dat we in een land wonen met een van de best ontwikkelde sociale vangnetten ter wereld? Dit alles wordt betaald met het geld dat we met zijn allen aan belastingen betalen. Het is dan ook noodzakelijk dat op het verlenen van de diverse vormen van steun een rigoureuze controle bestaat. Zoniet is het systeem binnen de kortste keren failliet en zijn er geen opvangnetten meer.
Uw "keiharde waarheid" moet u dringend herzien.
En waarom zouden dokters en advocaten gratis moeten werken. Ha, ja, indien nodig werken pro deo's gratis voor degenen die niet genoeg middelen hebben. Dat is dus weeral een vangnet van die "vuile boel" maatschappij.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LoneWolfke

#18 , 23 sep 2011 09:05

Ik ben zelf in begeleiding bij GTB en heb alleen maar positieve ervaringen.
Ik ben daarin terecht gekomen vanwege medische problemen en daardoor onduidelijkheid of ik nog geschikt ben voor de arbeidsmarkt of niet.
Wat doet GTB?
In eerste instantie nagaan of je wil werken. Zo ja, dan kan je instappen in hun begeleiding (welke overigens niet verplicht is natuurlijk, maar eens je instapt, is het wel de bedoeling dat je meewerkt!).
GTB bestaat uit 2 groepen: VZW Web en VZW zorg.
Web staat in voor al het werk gerelateerde: wat doe je graag? Wat is je werkverleden, wat kan je nog, wat niet, ...
Zij zoeken mee naar een stage plaats en voor 300u (maximum) kan je dan stage gaan doen bij bedrijven (mag verschillende bedrijven zijn, liefst zelfs, zodat men een beeld krijgt van je bekwaamheden alsook beperkingen).
Zorg gaat dan over het stukje dat niet direct werk gerelateerd is, maar waardoor je zoektocht naar werk toch bemoeilijkt kan worden. Zoals in mijn geval is het niet altijd evident om opvang en vervoer te vinden. Dit stuk wordt dan mee bekeken, naar oplossingen gezocht etc.
Tevens krijg je een gesprekje bij een psychologe (er zijn zeer zeker ook veel mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt vanwege psychologische problemen). Een vrij los gesprek zonder gevolgen, maar wel om een beeld van je te krijgen als persoon.
Ook een bezoekje bij een dokter zit er bij in. Gezien het toch om mensen gaat die om een bepaald 'gebrek' niet makkelijk aan werk komen of er onduidelijkheid is of ze arbeidsgeschikt zijn, gaat deze even je medisch dossier inkijken, kijken waar rekening mee dient gehouden te worden etc.
In mijn geval mogen ze mij dus niet zomaar stage plaatsen gaan aanbieden die bv zwaar werk inhouden, gezien ik fybromyalgie heb en hernia etc.

Ik ben wel tevreden van de opvolging door GTB, al mag je uiteraard een zekere druk verwachten. Zij hebben 18 maanden de tijd om je situatie te doorgronden, stage plaatsen aan te bieden, je wek te evalueren etc.
Daarna moeten zij een besluit doorgeven aan VDAB.
Dit kan inhouden dat zij besluiten dat je in het normaal economisch circuit kan meedraaien, eventueel mits aanpassingen (dus bv alleen deeltijds fzo).
Of dat je alleen in een beschutte werkplaats kan werken.
Of dat je helemaal niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en dan kan je natuurlijk ook niet langer blijven doppen. Dan moet je op ziekenkast gaan.

Reclame

lachertje

#19 , 14 apr 2013 22:36

GTB is een traject begeleiding, mijn dochter heeft bijna 1 jaar alle soorten werk gedaan zonder 1 keer vergoed te worden.
was om uit te zoeken waar ze het beste aan kon, maar ze hebben veel te lang gewacht om bij te sturen daar waar het nodig was
Zij had een inkomsten van 300 a 350€ zij heeft 5 jaar lang geprobeerd om de dagen bij elkaar te sprokkelen om een voltijdse uitkering te verkrijgen
nu is zij weer werkloos, en probeert nu in een beschutte werkplaats te geraken

bikkyburger00

#20 , 18 mei 2013 02:30

Je kan enkel in een beschutte werkplaats werken als je een Bijzondere TewerkstellingsOndersteunende Maatregel (BTOM) Beschut Werken kreeg toegekend.

Je kan enkel naar een sociale werkplaats worden toegeleid als je meer dan 5 jaar werkloos bent en geen diploma secundair onderwijs hebt behaald.

http://www.kuleuven.be/lucas/pub/publi_ ... PP2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; <- p. 18 ...

bikkyburger00

#21 , 18 mei 2013 02:49

Ik ben wel tevreden van de opvolging door GTB, al mag je uiteraard een zekere druk verwachten. Zij hebben 18 maanden de tijd om je situatie te doorgronden, stage plaatsen aan te bieden, je wek te evalueren etc.
Dat is de Activeringsbegeleiding, die duurt inderdaad max. 18 maanden...

Activeringsbegeleiding (of Tender Activeringszorg) p.18
Activeringsbegeleiding is een voortraject naar werk van maximaal 18 maanden dat bestaat uit acties zorg (aanpak van medische en/of psychiatrische drempels) en empowerment (aanpak van sociaal-economische, sociale en/of psychosociale drempels). De activeringsstage (max. 300u in bv. arbeidszorg) vormt eveneens een verplicht onderdeel van activeringsbegeleiding. GTB zorgt voor de coördinatie met de verschillende partners. Op die manier wordt een permanent contact tussen arbeid en welzijn gecreëerd en krijgt de werkzoekende een integrale werk – welzijn begeleiding. Het doel is de afstand tot de reguliere arbeidsmarkt te verkleinen en personen in een verdere begeleiding toe te leiden naar tewerkstelling in het NEC of het beschermde circuit.

Daarna moeten zij een besluit doorgeven aan VDAB.
Is het niet eerder aan RVA?

Dit kan inhouden dat zij besluiten dat je in het normaal economisch circuit kan meedraaien, eventueel mits aanpassingen (dus bv alleen deeltijds fzo).
Of dat je alleen in een beschutte werkplaats kan werken.
Of een sociale werkplaats...En dat is op zich niet definitief want als je situatie verbeterd dan mag je nog altijd naar het reguliere arbeidscircuit. p.18

Of dat je helemaal niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en dan kan je natuurlijk ook niet langer blijven doppen. Dan moet je op ziekenkast gaan.
Nee, dan is er nog altijd Arbeidszorg (ook via GTB)

Arbeidszorg is een vorm van onbetaalde arbeid waarbij zorg en arbeid worden gecombineerd. Arbeidszorg realiseert voor ieder mens het recht op arbeid onder begeleiding en biedt hem/haar de kans te genieten van de latente functies van arbeid zonder de nadelen (bv. stress) of de verplichtingen die verbonden zijn aan een arbeidsovereenkomst. Arbeidszorg verhoogt zo het algemene welzijn en de maatschappelijke integratie van de arbeidszorgmedewerker. Tevens beoogt men om de arbeidsvaardigheden en arbeidsattitudes te trainen zodat personen opnieuw klaar zijn voor de reguliere arbeidsmarkt. Een gedetailleerde beschrijving van arbeidszorg is te vinden op het internet. p.18

of via FOD inkomensvervangende en/of integratietegemoetkoming

inkomensvervangende (IVT) en integratietegemoetkoming (IT)... En ook dat is niet definitief en hangt samen met hoe je situatie verder evolueert. Want als je (tijdelijk) helemaal niet geschikt voor de arbeidsmarkt bent (dus noch regulier economisch circuit, noch het beschermde) dan kegelt de ziekenkas je op termijn er toch af omdat ze eerder op een handicap aansturen... FOD daarentegen biedt de garantie van levenslang een inkomen te hebben want zij gaan niet uit van een ziekte, maar van een handicap. Je kan dan wel nog altijd gaan werken later als je situatie evolueert, maar dan verlies je wel (gedeeltelijk) je FOD. p.19-20-21

Dan is er het OCMW maar dat is als je rechten op al de rest uitgeput zijn (als ik me niet vergis).

Oude Belg

#22 , 19 mei 2013 20:43

Wordt allemaal mooi voorgesteld, maar heb geen zin om onbetaald te gaan werken !
Wel even geleden, maar wat bedoel je met "onbetaald"? Nul komma nul euro inkomsten per maand?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mysteryliner

#23 , 02 jun 2013 13:37

Ik weet niet of ik m'n verhaal hier bij mag gooien, of een nieuw onderwerp moet beginnen...

Zelf ben ik ook al een hele tijd via GTB een opleiding aan het volgen in zo'n centrum waar men "aangepaste" opleidingen geven voor personen met een arbeidshandicap....
Zelf heb ik er niets positiefs over te zeggen, en ik ken daar nog veel mensen die daar erbarmelijk behandeld worden.

Zelf heb ik nu een 7-tal jaren chronische pijn, begonnen met rugpijn. geopereerd, maar aleen maar erger geworden. nu heb ik elke dag pijnen in rug, benen, en mindere maten nek& armen. Pijn die een van m'n artsen op het niveau van bevallingspijn plaatst.
Vorige week ben ik op gesprek moeten komen omdat ik weinig vooruitgang naar een job heb...
(en hoewel ze nu wel weten dan ik alles probeer om het vol te houden, regime van 50% naar 30%, naar 30% met ginder overnacht (hoewel ik er zo elke dag geld aan verlies....)
was hun vraag:
begeleiders: en, hoe zie je dat dan? Ga je voltijds werken??? toch niet deeltijds? Want zo ga je je kansen voor werk benadelen, dat weet je toch?
ik: Wat? Eerlijk gezegd vraag ik me af of het wel mogelijk is om halftijds te doen, als ik kijk hoe goed dit gaat! Ooit blackouts, overgeven van de pijn, iemand moeten bellen om me te komen halen.... En dat bij maar 3 halve dagen!
begeleiders: Kijk, dat is altijd u argument.... pijn, pijn... Het wordt een tijd dat ge uzelf daar overheen zet!
.....bla bla, enz.enz.
Jobcoach: En ik zou u moeten begeleiden naar een job, en met solliciteren en vacatures... Maar je stuurt er nooit door???
Ik: Daarover heb ik al vele keren gezegd dat je me dan moet zeggen waar ik die zogenaamde jobs moet vinden??? Indien ik op de sites als vdab.be kijk, vind ik enkel jobs die:
Voltijds zijn... Deeltijds, maar te presteren over 3dagen..... Of halftijdse jobs als poets of arbeider, wat niet haalbaar is.

jobcoach: Schrijf u dan in bij een interimkantoor.
.....bla bla...
begeleiders: En begin nu eens eindelijk aan u rijbewijs, want dat beperkt u jobkansen ook al.
ik: Awel, dat is dus iets wat ik bewust niet doe! buiten het financiele aspect, vertrouw ik mezelf niet meer, neem te veel medicatie naar mijn goesting (nevenwerkingen) heb dan nog symptomen die simpelweg gevaarlijk zijn achter het stuur: black outs van pijn, concentratie, electrische steken in rug/ sluitspier.

......En dat was ongeveer de toon van de "hulp" die mijn "begeleiders" me geven.

nu zie ik totaal geen uitweg meer, ik kan geen kant op. Weet iemand hier welke stappen ik eventueel nog kan proberen?
En, ze pushen me keer op keer voor dat rijbewijs... Kan zo een ambtenaar van VDAB/GTB dat wel maken? Terwijl ik een hand vol symptomen heb die rijden met een wagen wettelijk gezien al verboden maken, iemand blijven pushen om het toch te doen?

dank voor eventuele hulp!

krisje1973

#24 , 02 jun 2013 18:33

@mysteryliner:misschien inderdaad een nieuw onderwerp beginnen.

Het vorige dateert van 2010 en het is interessanter te antwoorden op een nieuw.

Terug naar “Werkloosheid”