Voorlopig bent u dan nog beide eigenaar. Wil uw partner het even ver laten komen als u?
We (mijn vrouw en ik) zijn het beiden meer dan moe dat de zoon geen werk heeft en/of zoekt. We vragen ook al meer dan 5 jaar kost en inwoon maar tot op heden hebben we nog geen euro gezien. Hij heeft wel eens af en toe een jobke gehad maar verpest het steeds en wordt elke keer ontslagen na enkele maanden. Z'n laatste job van bijna een jaar heeft ie verpest met drugs, had amper 30 euro vaste kost voor z'n gsm abonnement en nog steeds zat ie steeds zonder geld en kost en inwoon kon er niet af.
Alle personen buiten de eigenaars zijn dan 'bezetters ten bede ' gezien ze geen huurcontract hebben.
Als ze ingeschreven zijn bij de dienst bevolking zijn ze daar ook gedomicilieerd en bijgevolg is dat huis ook hun woning en kan u ze daar zomaar niet buitenzetten.
En inderdaad u zal mer uw huidige partner al moeten overeenkomen voor u enige verdere stap kan zetten bij de vrederechter.
Procedure voor uitzetting zal dan via een AS aan de twee betrokkene door beide eigenaars moeten opgestart worden.
Gezien precaire situatie van partner van ( stief )zoon wordt daar sowieso OCMW bij betrokken.
We hebben het er al over gehad en zij denkt er net zo over om desnoods de stappen te ondernemen om via de vrederechter te gaan want dit spelletje heeft lang genoeg geduurd. Collega's raden aan om eerst het huis volledig op mijn naam over te zetten, dan zou ik meer opties hebben om verdere stappen te kunnen ondernemen.
Hoe komt de vriendin aan een uitkering van 1.700 euro exclusief kindergeld? Een leefloon is een pak lager.
Als uw zoon gaat werken of een werkloosheidsuitkering aanvraagt, zal dit bedrag sowieso lager liggen maar doen ze netto nog altijd voordeel.
Het OCMW kan ook rekening houden met uw loon, aangezien jullie op hetzelfde adres samenwonen. Hopelijk zijn ze correct op de hoogte gesteld van de gezinssamenstelling, of dit kan achteraf nog teruggevorderd worden.
Hoe zij aan 1700 euro komt, weet ik ook niet.
Ik probeer dit ook aan hun verstand te brengen dat ze met 1900 euro niet gaan toekomen, ook al kunnen ze een appartement vinden.
Ze gaan dat nooit kunnen betalen en volgens mijn berekeningen van vaste kosten gaan ze vanaf de eerste maand al zonder geld zitten vooraleer al hun vaste kosten betaald zijn.
Inkomen: 1900 euro.
Kosten:
- huur: 800 euro
- beiden stevige rokers: 2x 150 euro = 300 euro (is nog goedkoop want ik rookte vroeger minder dan hun en gaf 10 jaar geleden al 120 euro per maand aan sigaretten voor mezelf), 150 euro per persoon is dus bijlange niet hoog gegrepen)
- wekelijkse boodschappen: 100 euro dus 400 per maand (als je daarmee toekomt, de ene week misschien wel maar de andere week met waspoeder en dergelijke niet)
- internet, 2x gsm abo + Netflix of zo: 100 euro
- baby pap + luiers: geen idee maar zal ook niet goedkoop zijn
Voorlopige kosten: 1600 euro zonder de babyspullen, brandverzekering, benzine voor 2 scooters, verzekering voor de scooters, familiare verzekering, creche en kinderopvang, enz.
En af en toe een ijsje gaan eten, cinema meepikken, een pintje gaan drinken of nieuwe kleren kopen gaan ze nooit kunnen bekostigen.
En dan ben ik waarschijnlijk nog goedkoop geweest want ze bestellen regelmatig pizza of kebap, roken wel wat meer op dan 300 euro per maand, kunnen niet sparen of met geld omgaan enz.
Ook al vinden ze een appartement, ze gaan dit niet kunnen volhouden en gaan binnen een jaar al met een berg schulden zitten.
Maar zodra ze het huis uit zijn, is dit mijn probleem niet meer.
En ik denk dat immo kantoren ook zulke berekeningen maken om te zien of ze het wel kunnen betalen en volgens mij vinden ze op deze manier nooit een appartement omdat die ook beseffen dat ze niet gaan rondkomen.
Kind en gezin staat er ook op dat dat kind z'n eigen kamer moet hebben vanaf de leeftijd van 1 jaar en wij hebben geen kamer vrij, dus ze moeten wel vertrekken op een of andere manier.
Vandaag zelfs gezegd dat als ze beiden geen werk zoeken en zo verder sukkelen, dat we uiteindelijk verdere stappen moeten ondernemen om hun het huis uit te krijgen. En dan krijg je als antwoord dat wij eens normaal moeten doen omdat we beginnen dreigen met hun buiten te zetten.
Maar ja, wat voor een antwoord verwacht je van een narcist?