vandebos
Ik zal ze naar de bank gaan das ook altijd beter.
Nu heb ik op het AS gezien dat de datum hetzelfde is dan mijn betaling van de huur kan ik daarmee iets doen bij de griefie of zo.
Moet ik nu mijn huisbaas op de hoogte stellen dat ik een ander slot heb gestoken?
Dat is het AS dat hij je heeft gestuurd om wegens de achterstallige betaling?
- enveloppe en brief bijhouden. Je gaat naar de website van de post,
Deze link, en geeft daar het nummer van de aangetekende zending in.
Dan krijg je de leveringsdatum te zien van het as. Druk deze pagina af en hou ze bij.
Sinds kort geldt voor de meeste AS de ontvangsttheorie, deze houdt in dat je pas wordt verondersteld kennis te hebben van een AS zonder ontvangst bewijs
drie werkdagen nadat deze verzonden is. (poststempel)
art. 53bis in het eerste deel, hoofdstuk VIII van het Gerechtelijk Wetboek
Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.
Je hebt dus betaald voor de kennisgeving van het AS... Je dient er wel rekening mee te houden dat die overschrijving niet op de dag dat jij die hebt verricht op de rekening van de eigenaar zal hebben gestaan. Meestal duurt dit 1-3 dagen. Best is dan ook dat je 3 dagen voor de betaaldatum in je contract de betaling verricht.
Slot:
Art 10 grondwet: De woning is onschendbaar...
Onder de term woning,in de zin van art.10(nu 15) G.W. en art.87 Sv. moet worden verstaan de plaats,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waarbij hij uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 23 juni 1993,J.L.M.B. 1993,1058,F.Rechtspr. 1993,afl.14,7).
Nergens wordt een onderscheid gemaakt tussen een pand in eigendom of een pand in huur, integendeel er wordt specifiek vermeld dat de rechten die gepaard gaan met een woning worden gekoppeld aan diegene die rechtsgeldig in het pand verblijft, niet diegene wiens eigendom het is.
Zolang jij het huurcontract respecteert en dit niet wordt ontbonden overeenkomstig de regels of door een uitvoerbare titel heb jij alle recht om je privacy en bezittingen veilig te stellen tegen derden die het pand niet bewonen.
Je hoeft dit niet te melden. Bovendien kan hij er dan maar op 1 manier achter komen dat het slot is veranderd... en dan breekt hij weer artikel 439 van de strafwet...